Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Książki do adaptacji filmowej po uwzględnieniu zmian

Wielki powrót - Tomasz Trojanowski

Wielki powrót - Tomasz Trojanowski„Wielki powrót”
Tomasz Trojanowski
Wydawnictwo: W.A.B.
Data pierwszego wydania: 2007

  

  

  

  

  


Kwalifikacja: DO ADAPTACJI Z UWZGLĘDNIENIEM SUGEROWANYCH KIERUNKÓW ZMIAN

  • FORMA

    Książka napisana jest w formie 19 krótkich rozdziałów, w każdym z nich bohater – słoń Puzon – przeżywa jakąś przygodę. Styl awanturniczej podróży z zaskakującymi zwrotami akcji, pozornych klęsk i ratunku przybywającego w ostatniej chwili.

  • TREŚĆ

    Słoń Puzon ucieka z zoo. Nieoczekiwanie dołącza do niego kangur Torba. Mają plan – Puzon chce uciec do Afryki, a Torba do Australii. W planowaniu i samej ucieczce pomógł im Opiekun, ale poza murami zoo są już zdani na samych siebie. Puzon pod dokładnym, wcześniej umówionym adresem (ul. Afrykańska) ma znaleźć czarodziejski dywan, który – zgodnie ze starą przepowiednią, którą słonie powtarzają z pokolenia na pokolenie – zaniesie go do Afryki (będzie to tytułowy Wielki Powrót). Zaraz po przeskoczeniu (o tyczce) ogrodzenia zoo zaczynają się kłopoty: w zostawionych im ubraniach zwierzęta wyglądają jak przebierańcy (a mieli wtopić się w tłum), w tramwaju zaczepia ich Problem, Torba porywa tramwaj, ale nie umie zahamować. Gdy cudem się zatrzymują (brak prądu w mieście), wsiadają do samochodu, którego kierowca oferuje im podwiezienie. Niestety życzliwy okazuje się być strażnikiem cyrku, który chce ich tam odstawić. To się jednak nie udaje, bo zatrzymuje ich policja. Bohaterowie są przerażeni, ale okazuje się, że policjanci chcą tylko zdobyć... autograf. I kiedy już prawie bohaterowie się oswobodzili napadają ich kibice wrogiej drużyny (mają na sobie przypadkowo koszulki klubowe).

    W końcu Puzon i Torba cudem docierają na Afrykańską. Tu czeka na nich gospodarz, który zamówił występy dla swoich dzieci. To oczywiście pomyłka, ale Puzon chce sytuację wykorzystać i zabrać dywan. Ale... to nie ten numer domu i trzeba znów uciekać. A kiedy już wszystko zdaje się stracone słoń zauważa chłopca, u którego w domu miał być latający dywan – zwierzęta zgodnie idą za nim i wtedy wychodzi na jaw wielka mistyfikacja: byli ofiarami eksperymentu medialnego! Cała ucieczka była ukartowana przez Dyrektora zoo, który miał działać w zmowie z Opiekunem. Ich wyprawa i wszystkie przygody nadawane były na żywo w telewizji, co miało zainteresować publiczność do odwiedzania zoo. Odnieśli zresztą wielki sukces.

    Słoń Puzon mdleje na tę wieść. Najbardziej zraniło go zachowanie Opiekuna, który go tak podle zdradził. Na szczęście w karetce okazuje sie, że była to misternie zaplanowana podwójna ucieczka, ponieważ dopiero teraz są naprawdę wolni, a przy okazji Opiekun mógł uratować też krokodyla, którego Dyrektor zoo chciał sprzedać do restauracji jako atrakcję. W dodatku Opiekun odnalazł latający dywan! Słoń Puzon jest wzruszony i szczęśliwy.

    Za udane przedstawienie z udawanej ucieczki Dyrektor zoo wziął spore wynagrodzenie i wyjechał na egzotyczne wakacje, a gdy włączył w pokoju hotelowym telewizję dowiedział się, że wszystkie zwierzęta z jego zoo zniknęły w tajemniczy sposób.  

  • GŁÓWNY TEMAT

    Odzyskanie wolności, wyrwanie się ze zniewolenia i autorytarnej dyktatury.

  • BOHATEROWIE

    Słoń Puzon – inteligentny, sprytny, koleżeński, uczuciowy. Ma swoją idée fixe, która roznieca w nim cały czas nadzieję na sukces. 
    Kangur Torba – kolega z zoo, nieodpowiedzialny wariat, zgrywus i kawalarz, wierzy, że zawsze jest jakieś wyjście i nigdy się nie smuci.
    Każdy rozdział, to nowa przygoda, nasi bohaterowie spotykają nowe charakterystyczne postaci: Problem, który strzyka śliną, kierowcę cwaniaczka, grupę wściekłych kibiców, Dyrektora zoo – głównego antagonistę, Dyrektora cyrku – jego pomocnika, Opiekuna –
    dobroczyńcę zwierząt (przez chwilę podejrzewanego o nikczemną zdradę). 

  • AKCJA

    Czas akcji – współcześnie. Miejsce – duże miasto, w którym musi być ogród zoologiczny, tramwaje, wiele ulic, bo wśród nich powinna się znaleźć ulica Afrykańska. Akcja jest bardzo dynamiczna, w stylu awanturniczej opowieści pełnej przygód.

  • SUGEROWANE ZMIANY, EWENTUALNE KIERUNKI ADAPTACJI

    Książka nadaje się na telewizyjny film animowany, może jako film godzinny, ale o wiele lepiej adaptacja ta wyglądałaby w formie krótkich (np. 10-minutowych) odcinków. „Wielki powrót” nie nadaje się na realizację filmu kinowego, bo książka nie zapewnia wystarczająco dużo materiału, żeby z tego powstał pełnometrażowy film. Książkę, czyli też i późniejszy film, autor skierował tylko do młodego odbiorcy (kilkuletniego dziecka), dialogi nie łączą zalet filmu dla dzieci z przemyconymi żartami dla dorosłych.

    W każdej przygodzie zjawia się nowy przeciwnik, ale bierze się w zasadzie znikąd. Dobrze byłoby, gdyby zagrożenie dla naszego bohatera było cały czas odczuwalne i płynęło od głównego antagonisty – Dyrektora zoo, tak, aby kolejne wcielenia wrogów były przez niego sterowane.

  • GRUPA DOCELOWA

    Dzieci w wieku kilku lat. Nie można jednak włączać do grupy docelowej ich rodziców, bo opisywana historia jest zbyt banalna jak dla dorosłego widza. Jej język jest prosty i skierowany wyłącznie do dzieci.

  • SZANSE NA SUKCES FREKWENCYJNY

    Są szanse na dobrą oglądalność w telewizji typu Mini Mini lub w formie dobranocek w TVP.

  • SZANSE NA UDZIAŁ W FESTIWALACH

    Film nie nadaje się do kina, a więc nie ma szans na festiwalach.

  • SZANSE NA KOPRODUKCJE MIĘDZYNARODOWE  

    Temat książki nie jest związany z żadną inną kulturą, natomiast jest na tyle uniwersalny i międzynarodowy, że może się dobrze sprzedać do różnych telewizji na świecie, co sprawia, że nadaje się do koprodukcji.

  • SZACUNKOWA KOSZTOCHŁONNOŚĆ PROJEKTU

    Ponieważ książka nadaje się na adaptację w formie animacji projekt może być dość kosztowny w produkcji. Ale jednocześnie jest dość prosty, tak więc można zrealizować go przeróżnymi formami animacji, również tańszymi w produkcji.

  • DODATKOWE UWAGI RECENZENTA

    Książka jest ilustrowana (rysunki czarno-białe) przez Nikę Jaworowską, zazwyczaj po jednym obrazku na rozdział. To bardzo ciekawe i zabawne pomysły plastyczne, które warto wykorzystać przy potencjalnej adaptacji.

    Zazwyczaj tego typu filmy dla dzieci powiązane są promocyjnie z całą gamą dodatkowych produktów i dzięki temu zyskują publiczność: projekt plastyczny (rysunek bohatera i motyw z jego poszczególnych przygód) na przeróżnych zabawkach, książkach, rysowankach, dlatego planując realizację dobrze byłoby zaplanować od razu wszystkie te towarzyszące działania marketingowe, które wzmocnią popularność gotowego obrazu. 

  • RECENZENT

    Oriana Kujawska-Dowjat

  • WYDAWNICTWO

    W.A.B.
    Data pierwszego wydania: 2007

© KIPA 2012

AddThis Social Bookmark Button
 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!