Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Newslettery Polish Shorts

Polish Shorts

 

 

Polish Shorts
www.polishshorts.pl

 

 

 


[Nr 01/2013] Newsletter Polish Shorts

16.01.2013

"ŚWIĘTO ZMARŁYCH" W KONKURSIE CLERMONT-FERRAND

"Święto zmarłych" Aleksandry Terpińskiej zostanie pokazane w Konkursie Głównym 35. Międzynarodowego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand. Impreza odbędzie się w dniach 1-9 lutego 2013.

Poznaliśmy wyniki selekcji jednej z najważniejszych na świecie imprez prezentujących filmy krótkometrażowe. W międzynarodowym konkursie wśród 79 wybranych tytułów znalazła się polska produkcja. Film "Święto zmarłych" Aleksandry Terpińskiej został zrealizowany na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i był współfinansowany przez PISF - Polski Instytut Sztuki Filmowej. Film wcześniej był pokazywany m.in. podczas 60. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w San Sebastián, a także na 37. Gdynia Film Festival, 20. Plus Camerimage i 31. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych "Młodzi i Film".

"Święto zmarłych" to historia Leny, młodej dziewczyny, która w swoje wypadające 1 listopada osiemnaste urodziny próbuje odnaleźć więź z rodziną. Aleksandra Terpińska w wywiadzie dla PISF z okazji pokazu filmu na festiwalu w San Sebastian mówiła: - To przede wszystkim historia o poszukiwaniu rodziny i o tym, że rodzina to niekoniecznie mama i tata. Nie zawsze mamy wpływ na to jak ułoży się nasze życie, dlatego ważne jest, żeby mieć oczy i serce szeroko otwarte na to co przynosi nam los, zamiast denerwować się że świat nie spełnia naszych oczekiwań. I w tym sensie główna bohaterka musi dojrzeć i przewartościować swój świat - choć na pewno nie będzie to dla niej proste.

Warto wspomnieć, iż polskie filmy w ciągu kilku ostatnich edycji zdobywały w Clermont-Ferrand znaczące nagrody. W 2009 roku „Luksus” Jarka Sztandery otrzymał Nagrodę Młodego Jury, w 2011 roku Grand Prix w Konkursie Głównym otrzymała Marta Minorowicz za dokumentalny "Kawałek lata", a podczas tegorocznej edycji "Opowieści z chłodni" Grzegorza Jaroszuka doceniło Młode Jury przyznając filmowi Specjalne Wyróżnienie Młodego Jury (Special Mention of Young Jury). Polski film został uznany za najlepszy z 77 filmów w Konkursie Międzynarodowym przez jury składające się z 5 młodych (18-26 lat) fanów krótkiego metrażu.

Film „Święto zmarłych” jest reprezentowany przez Krakowską Fundację Filmową.

Więcej informacji o 35. MFFK w Clermont-Ferrand na oficjalnej stronie festiwalu

Źródło: PISF (Marta Sikorska)

15.01.2013

„TWIST AND BLOOD” NOMINOWANE DO TRZECH NAGRÓD W USA

Na początku stycznia amerykański Hot Media International Film Festival ogłosił nominacje do tegorocznej, drugiej edycji imprezy. Dla „Twist and blood” Kuby Czekaja tegoroczne rozdanie może okazać się bardzo szczęśliwe, film bowiem nominowano w aż trzech kategoriach.

Hot Media International Film Festival (HMIFF) jest niezależnym festiwalem prezentującym krótko i pełnometrażowe filmy z całego świata. Filmy są oceniane i nominowane w aż  25 kategoriach. W tym roku jedynym polskim tytułem w zestawieniu jest „Twist and Blood” Kuby Czekaja wyprodukowane na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Fabuła Czekaja zdobyła aż trzy nominacje i ma szansę zawalczyć o nagrody w kategoriach: najlepszy reżyser filmu krótkometrażowego, najlepszy krótkometrażowy scenariusz oraz najlepszy aktor w filmie krótkometrażowym. 

Półgodzinna fabuła Czekaja dotyka problemu autoagresji wśród dzieci. Jedenastoletni chłopiec o ksywie Brzucho (James Fordham) jest pośmiewiskiem wśród swoich rówieśników. Rodzice za wszelką cenę chcą go zmienić i odchudzić. Brzucho ma jednak swój sposób na rozładowanie negatywnych emocji, który ukrywa przed wszystkimi w tajemnicy. Z czasem jednak  podzieli się tym sekretem z przyjaciółką, w której się podkochuje...

Od międzynarodowej premiery na amerykańskim Slamdance w styczniu 2011 „Twist and Blood” pokazało prawie czterdzieści zagranicznych festiwali. Film zdobył także kilka nagród. Mimo ponad dwóch lat w obiegu festiwalowym film wciąż budzi zainteresowanie zagranicznej publiczności. 

Tegorocznych laureatów Hot Media International Film Festival poznamy podczas uroczystej gali wręczenia nagród w sobotę, 30 Marca.

Więcej na oficjalnej stronie festiwalu
 

15.01.2013

O!PLA ZAPRASZA DO ZGŁOSZEŃ

Już od teraz aż do 15 lutego można zgłaszać filmy do pierwszej edycji OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU POLSKIEJ ANIMACJI "O!PLA”, który odbędzie się w dniach 5 kwietnia – 31 maja 2013 w kilkunastu miastach Polski.

Do konkursu przyjmowane są filmy animowane skierowane do młodzieży i widzów dorosłych, zrealizowane po 1. stycznia 2011 roku, w dowolnej technice animacyjnej (w tym filmy kombinowane posiadające co najmniej 50% sekwencji animowanych), o czasie trwania nie dłuższym niż 30 minut (włącznie z napisami końcowymi).  Aby zgłosić film należy wypełnić formularz zgłoszeniowy, który znajduje się na stronie www.polskaanimacja.pl oraz przesłać kopię DVD filmu na adres organizatora przed 15 lutego. Zgłoszenie filmu do konkursu jest bezpłatne.

Filmy w konkursie będą oceniać widzowie uczestniczący w projekcjach konkursowych, a laureaci zostaną wyłonieni na podstawie procentowej liczby głosów oddanych przez widzów uczestniczących w projekcjach.

Finał festiwalu i ogłoszenie laureatów konkursu nastąpi 9 czerwca w Muzeum Kinematografii w Łodzi. 

W pozakonkursowym programie festiwalu znajdą się m.in. przegląd dorobku 55-letniego Studia Miniatur Filmowych z Warszawy – filmy m.in. Waleriana Borowczka, Jana Lenicy czy Juliana Józefa Antonisza, retrospektywa Moniki Kuczynieckiej czy bogaty zestaw animacji skierowanych do dzieci. 

Organizatorem OGÓLNOPOLSKIEGO FESTIWALU POLSKIEJ ANIMACJI "O!PLA" jest ANIMATION ACROSS BORDERS. 

Więcej informacji dotyczących zgłoszeń można znaleźć na www.polskaanimacja.pl

Obok: kadr z filmu „Słońce – film bez kamery” Juliana Józefa Antonisza (1977)
 

14.01.2013

FILMY SE-MA-FORA NA IPLEX.PL

Aż siedemnaście filmów wyprodukowanych przez łódzki Se-Ma-For można już teraz oglądać za darmo na platformie internetowej iplex.pl w specjalnym kanale Se-ma-for Film Festival!

Na platformie internetowej IPLEX.PL pojawił się w ubiegłym tygodniu nowy bezpłatny kanał tematyczny Se-ma-for Film Festival. W ciągu 2012 roku stopniowo podsycano naszą ciekawość, gdy kolejne filmy wyprodukowane przez łódzkie studio można było za darmo oglądać online. Na iplex.pl trafiły m.in. laureaci wielu międzynarodowych festiwali – „Danny Boy” Marka Skrobeckiego, „Snępowina” Marty Pajek czy „Maska” Braci Quay i „Dwa kroki za..” Pauliny Majdy, które przez cały grudzień były dostępne online. Na tę chwilę kanał Se-ma-for Film Festival prezentuje aż 17 filmów. 

„Chcemy, żeby kanał stanowił nie tylko przegląd dokonań Se-ma-fora, ale pokazywał trendy w światowej animacji stop motion, głównie lalkowej” – tłumaczy Adam Ptak z łódzkiego studia, zapowiadając kolejne premiery w nadchodzących dniach. Co dwa tygodnie na kanale iplex.pl pojawiać się będą produkcje zgłoszone do Międzynarodowego Konkursu na Najlepszą Animację Stop Motion w ciągu trzech minionych edycji Se-ma-for Film Festival.

Do końca tego roku online będzie można zobaczyć 20 filmów wyprodukowanych przez łódzki Se-Ma-For. 

Filmy można oglądać tutaj 
 

09.01.2013

MOŻNA JUŻ ZGŁASZAĆ SIĘ NA SESJĘ SZKOLENIOWĄ FEST -TRAINING GROUND W PORTUGALII

Ruszył nabór na tygodniową sesję szkoleniową Training Ground towarzyszącą festiwalowi FEST 2013 odbywającemu się w portugalskim Espinho w ostatnim tygodniu czerwca. Zgłoszenia na Training Ground można wysyłać do 1 czerwca lub do wyczerpania się wolnych miejsc.

Piąta edycja sesji szkoleniowej FEST –Training Ground odbędzie się od 25 do 30 czerwca w Espinho, mieście położonym na portugalskim wybrzeżu Atlantyku, 15 kilometrów na południe od Porto. Training Ground jest wydarzeniem towarzyszącym odbywającemu się już od 9 lat festiwalowi FEST skupiającemu się na prezentacji filmów zrealizowanych przez młodych filmowców.

W programie trwającego 6 dni szkolenia znajdą się warsztaty, dyskusje i lekcje mistrzowskie poświęcone rozmaitym aspektom pracy nad tworzeniem filmu – od przygotowania scenariusza, montażu i montażu dźwięku, po warsztat pracy dokumentalisty, techniki pitchingowe i produkcję filmową. Organizatorzy zapewniają, że Training Ground obejmie co najmniej 25 różnego typu zajęć, a uczestnicy sesji będą mogli stworzyć własny program szkolenia z najbardziej interesujących ich kursów.

Warto podkreślić, że w trakcie ubiegłych edycji Training Ground szkolenia prowadzili, między innymi: trzykrotny zdobywca Oscara Fernando Trueba, Tom Stern – operator pracujący przy „Gran Torino”, czy „Za wszelką cenę”, Martin Welsh nagrodzony Oscarem montażysta, scenograf „Artysty” Laurence Bennett i wielu innych laureatów najważniejszych nagród filmowych.

Sesja FEST –Training Ground otwarta jest na zgłoszenia początkujących filmowców, studentów szkół filmowych i pasjonatów filmu z całego świata. Koszt zgłoszenia to jedyne 59 euro, a uczestnicy FEST –Training Ground mogą również brać udział w projekcjach filmowych oraz imprezach towarzyszących festiwalowi FEST 2013.

Aby zgłosić się na FEST – Training Ground należy wypełnić formularz znajdujący się tutaj. Termin zgłoszeń mija 1 czerwca lub po wyczerpaniu się wolnych miejsc.

Więcej szczegółów na stronie internetowej festiwalu.

13.12.2012

WYWIAD Z GRZEGORZEM ZARICZNYM - REŻYSEREM "GWIZDKA"

Dokumentalny „Gwizdek” Grzegorza Zaricznego zakwalifikował się na Festiwal Sundance i powalczy o nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego. Film jest dokumentalnym portretem Marcina, początkującego sędziego piłkarskiego, który co tydzień prowadzi rozgrywki ligi okręgowej. Zapraszamy na wywiad z autorem.

Na początku chciałem zapytać, czy podczas realizacji zdarzały się momenty, że czuł się pan zagrożony? Chyba dla bohatera „Gwizdka” strach jest nieodzowną częścią jego pracy?

Grzegorz Zariczny:
 Przy każdym filmie, który robię, czuję zagrożenie przed samym sobą. Zawsze boję się, że nie starczy mi umiejętności, rzemiosła filmowego, przygotowania, by jak najlepiej opowiedzieć o czyimś życiu. To jest przecież ogromna odpowiedzialność, kiedy stawia się przed człowiekiem kamerę. W końcu bierze się czyjeś życie w swoje ręce i trzeba je zawrzeć w tych kilkudziesięciu minutach. Nie można robić co się żywnie podoba. Bohater powierza ci swoje życie i w pełni ci ufa. Najgorzej w życiu jest skrzywdzić drugiego człowieka. Niestety, kamera ma do tego predyspozycje. Trzeba uważać. Bardzo. Zawsze o tym pamiętam. Jeśli czuję, że filmem mogę zrobić bohaterowi krzywdę, to się wycofuję, bo film nie jest w życiu najważniejszy. Bardzo cenię sobie współpracę z operatorką Weroniką Bilską. Przy niej moje poczucie zagrożenia przed samym sobą maleje. Wiem, że jak robię coś źle, to ona natychmiast mi to zdecydowanie powie. Weronika nie zgadza się na to, bym pracował poniżej swoich możliwości. Nie włączy kamery, jeżeli czuje, że nie daję z siebie wszystkiego. Jest dla mnie wielkim wsparciem. Marcin bardzo polubił Weronikę. Do dziś pyta mnie, co u niej słychać. Myślę, że też czuł się przy niej bezpiecznie.


Cały wywiad przeczytasz tutaj.

12.12.2012

FILMY STUDENTÓW ŁÓDZKIEJ FILMÓWKI ZWYCIĘŻAJĄ W RUMUNII

Rumuński festiwal filmów studenckich CINEMAIUBIT obył się na początku grudnia już po raz szesnasty. W tym roku, aż dwa polskie filmy – „Barbakan” Bartłomieja Żmudy oraz „Arbuz” Tato Kotetishiviliego stanęły na podium.

Między 3 i 6 grudnia w Bukareszcie spotkali się miłośnicy krótkometrażowych filmów studenckich. Przez cztery dni widzowie mogli oglądać dokumenty, animacje, fabuły i filmy eksperymentalne wyprodukowane w Rumunii, Anglii, Francji, Niemczech, Włoszech, Ukrainie, Polsce, Słowacji, Hiszpanii, Chinach i Indiach. W ramach konkursu na rumuńskim festiwalu, oprócz zwycięskich „Barbakanu” i „Arbuza”, zaprezentowano także „Rozmowę” Piotra Sułkowskiego, „Co raz zostało zapisane” Martina Ratha, i „Aposiopesis” Jagody Szelc – wszystkie nakręcone przez studentów łódzkiej PWSFTViT. 

Łódzka Szkoła Filmowa została także zaproszona do zaprezentowania programu specjalnego. W zastawie dziesięciu filmów, które utworzyły retrospektywę znalazły się m.in. „Dwaj ludzie z szafą” Romana Polańskiego, „Kiedy ty śpisz” Andrzeja Wajdy czy „Urząd” Krzysztofa Kieślowskiego. 

6 grudnia, ostatniego dnia festiwalu, nagrodzono najlepsze filmy. Grand Prix zdobył fabularny „Barbakan” Bartłomieja Żmudy. Dodatkowo film otrzymał także nagrodę dla najlepszego aktora – jury doceniło kreację Marka Kossakowskiego, który wcielił się w rolę Emila - głównego bohatera filmu. „Barbakan”, licencjacki film Bartka Żmudy, jest historią młodego mężczyzny, dla którego powrót z Niemiec do Polski, po długiej nieobecności w domu, okaże się prawdziwą próbą charakteru. Drugim nagrodzonym filmem polskim był „Arbuz” w reżyserii Tato Kotetishviliego - zabawna historia rywalizacji dwóch sprzedawców arbuzów otrzymała specjalną nagrodę jury.

Więcej na stronie festiwalu CINEMAIUBIT 
 

12.12.2012

NOWE NAGRODY KWALIFIKUJĄCE DO OSCARA

Amerykańska Akademia Filmowa poszerzyła listę nagród, które kwalifikują do ubiegania się o Oscara w kategorii filmów krótkometrażowych, o Srebrne Smoki przyznawane na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Krakowski Festiwal Filmowy już od kilkunastu lat znajduje się w gronie imprez, których laureaci automatycznie otrzymują prawo do ubiegania się o oscarową nominację w kategorii filmów krótkometrażowych. Do tej pory szansę na nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (AMPAS) otrzymywał laureat Złotego Smoka, czyli głównej nagrody międzynarodowego konkursu filmów krótkometrażowych, w którym pokazywane są filmy dokumentalne, animowane oraz fabularne o czasie trwania do 30 minut. Od przyszłorocznej edycji Krakowskiego Festiwalu Filmowego także laureaci Srebrnego Smoka dla najlepszej animacji oraz Srebrnego Smoka dla najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego będą mogli ubiegać się o Oscara.

To poszerzenie oscarowej listy jest bezpośrednim efektem wizyty Torene Svitil, szefowej Biura Oscarowego w Amerykańskiej Akademii Filmowej, odpowiedzialnej m.in. za nagrody dla najlepszego filmu krótkometrażowego, filmu nieanglojęzycznego oraz filmu dokumentalnego, w Krakowie. Torene Svitil była członkiem jury konkursu filmów krótkometrażowych podczas 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego i po zapoznaniu się z programem i charakterem festiwalu zdecydowała o dodaniu kolejnych dwóch nagród do listy kwalifikującej do Oscara.

Bardzo się cieszymy z tego wyróżnienia – mówi Barbara Orlicz – Szczypuła, dyrektor Biura Programowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego. – Jest to dowód uznania dla naszych starań, aby ciągle podnosić poziom naszego festiwalu. To również wspaniała wiadomość dla uczestników konkursu - teraz także Srebrne Smoki mogą stać się przepustką do światowej kariery. 

W przeszłości Krakowski Festiwal Filmowy wielokrotnie otwierał drzwi na światowe filmowe salony. W Krakowie pierwsze laury otrzymywali Roman Polański („Ssaki” 1963) czy Krzysztof Kieślowski (m.in. „Pierwsza miłość” 1974, „Życiorys” 1975), a wśród bardziej współczesnych twórców - Andrea Arnold („Wasp” 2004) czy Sergei Loznitsa („Połustanok” 2000). 

Krakowski Festiwal Filmowy jest także akredytowany przez Międzynarodową Federację Producentów Filmowych (FIAPF) oraz Europejską Akademię Filmową (EFA).

Źródło: Krakowski Festiwal Filmowy

 

10.12.2012

DWIE FRANCUSKIE NAGRODY DLA „OPOWIEŚCI Z CHŁODNI”

Na nieciekawy koniec roku zdecydowanie nie może narzekać Grzegorz Jaroszuk – autor fabularnych „Opowieści z chłodni”. W ciągu ostatniego roku film zdobył już czternaście nagród na zagranicznych festiwalach. Ostatni weekend powiększył tę pulę o dwie dodatkowe nagrody!

Festiwal Tous Courts odbywający się w francuskim Aix-en-Provence świętował w tym roku swoją 30 rocznicę. Obecnie,  festiwal jest jednym z najstarszych francuskich imprez poświęconych wyłącznie filmom krótkometrażowym. Po ubiegłorocznym sukcesie Polaków na francuskim festiwalu kiedy w konkursie nagrodzono „Glasgow” Piotra Subbotki i „Koniec lata” Piotra Stasika, dobrą wiadomość przyniosło  zakwalifikowanie się aż  sześciu polskich filmów do tegorocznej edycji festiwalu. Oprócz wspomnianych „Opowieści z chłodni” Grzegorza Jaroszuka, w konkursie spotkały się także „Jezioro”Jacka Piotra Bławuta, „Portret z pamięci” Marcina Bortkiewicza, „Ludzie normalni” Piotra Złotorowicza, dokumentalny „Next” Adama Janischa oraz animowany „Noise” Przemka Adamskiego. 

Ostatecznie to film Jaroszuka zdobył Grand Prix festiwalu pokonując w konkursie 59 filmów krótkometrażowych z całego świata. Drugą nagrodą film nagrodziła publiczność. Dokładnie rok temu, „Opowieściom z chłodni” przyznano dokładnie ten sam zestaw nagród na innym francuskim festiwalu – Międzynarodowym Festiwalu Szkół Filmowych – Rencontres Henri Langlois. 

„Opowieści z chłodni” – słodko-gorzka historia dwójki najgorszych pracowników supermarketu - jest dyplomem Grzegorza Jaroszuka – absolwenta łódzkiej PWSFTviT zrealizowanym w koprodukcji z EasyBusyProductions.  

Grzegorz Jaroszuk urodził się w 1983 w Warszawie. W 2011 ukończył studia na Wydziale Reżyserii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Podczas studiów, zrealizował sześć filmów krótkometrażowych, z których niektóre były pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach w Europie. Obecnie przygotowuje się do debiutu pełnometrażowego.

Więcej na temat nagrodzonych filmów można znaleźć na oficjalnej stronie festiwalu 

10.12.2012

ANIMACJA PREWENCKIEGO ZWYCIĘŻA ANIMATEKĘ!

W sobotę, 8 grudnia, w słoweńskiej Lublanie dobiegła końca 9 edycja festiwalu Animateka. W programie festiwalu spotkało się aż 12 polskich filmów, jeden z nich – „Co się dzieje, gdy dzieci nie chcą jeść zupy” zdeklasował rywali zdobywając Grand Prix festiwalu.

Spośród 43 filmów, które trafiły do konkursu Animateki najlepszy okazał się „Co się dzieje, gdy dzieci nie chcą jeść zupy” w reżyserii Pawła Prewenckiego – mroczna historia o dziadku i nieposłusznych wnukach, które nie chcą jeść zupy. Przyznając nagrodę Maestro® Jury Grand Prix jury uzasadniło swój wybór w następujący sposób: hipnotyzująca animacja Prewenckiego zabiera nas w tajemniczą podróż w głąb wyobraźni dwójki dzieci. Dramatyczna muzyka i imponująca animacja pozwoliły Prewenckiemu stworzyć enigmatyczny i wyjątkowy film, o którym nie sposób zapomnieć. 

Film Pawła Prewenckiego od swojej międzynarodowej premiery na czeskim Anifest w kwietniu tego roku był pokazywany już na ponad dwudziestu zagranicznych festiwalach. Przed Animateką film nagrodziły festiwale Fest w Portugalii i Fantoche w Szwajcarii. Animacja powstała na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.  

W ramach tegorocznej edycji Animateki można było zobaczyć następujące polskie filmy: „Afternoon”Izabeli Plucińskiej, „Distance” Marcina Wojciechowskiego, „Papierowe pudełko” Zbigniewa Czapli,„Był sobie król” Tytusa Majerskiego, „Kinefakturę” Marcina Giżyckiego, „Skrzaty fortepianu” Magdaleny Osińskiej oraz wyprodukowną we współpracy z  Francją „Agnieszkę” Izabeli Bartosik-Burkhardt, „Gierki”Mai Tetłak, „Loading” Zofii Mikołajczak, „Konstruktora” Tessy Moult-Milewskiej oraz „Kwadratację” Michała Mroza. 

Więcej o festiwalu na oficjalnej stronie ANIMATEKI

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!