Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Tylko animacja pokaże myśl Kapuścińskiego - rozmowa z twórcą filmów animowanych Damianem Nenowem [Magazyn Filmowy]

Nad filmem Jeszcze dzień życia pracujesz z dokumentalistą Raúlem de la Fuente. Współpraca dokumentalisty i animatora to wciąż nietypowy duet. Jak do niej doszło?
Sześć lat temu, po tym jak opublikowaliśmy zwiastun mojego poprzedniego filmu Paths of Hate, który trafił na skróconą listę oscarową, zauważył go Raúl de la Fuente. Przyjechał wtedy do nas, do Platige Image. Szybko okazało się, że uwielbiam jego dokumentalny styl i reporterskie podejście, a on jest fanem mojej animacji. Postanowiliśmy zrobić coś nietypowego – pełnometrażowy, animowany film akcji. Wtedy to był szalony koncept, który teraz staje się faktem, bo właśnie go kończymy.

Czytaj więcej: Tylko animacja pokaże myśl Kapuścińskiego - rozmowa z twórcą filmów animowanych Damianem Nenowem...

Wszystkie nieprzespane noce w USA [Magazyn Filmowy]

Film Michała Marczaka, według kalifornijskiego recenzenta, zrobił dla Warszawy to, co Między słowami Sofii Coppoli dla Tokio.

Premiera Wszystkich nieprzespanych nocy, czy może raczej wypadałoby napisać: All These Sleepless Nights, w Los Angeles odbyła się w kinie Regent 4 kwietnia. To miejsce w West Hollywood, w którym prezentowane są filmy alternatywne dla tego, co powstaje w Fabryce Snów. Tu gromadzą się lokalni hipsterzy, artystyczna bohema i śmietanka alternatywy.
Polski obraz dystrybuowany w Stanach z myślą o Polonii? Nie, to nie przypadek obrazu Marczaka. W szczelnie wypełnionym Regencie ze świeczką by szukać Polaków. Prędzej można było znaleźć gwiazdy dużego formatu, bo swoją obecnością pokaz uświetnili między innymi Sasha Lane, główna aktorka American Honey Andrei Arnold, czy Crystal Moselle, reżyserka nagrodzonej na Sundance i Nowych Horyzontach Watahy. Najliczniej stawili się jednak dziennikarze, koneserzy kina, animatorzy kultury i artyści.

Czytaj więcej: Wszystkie nieprzespane noce w USA [Magazyn Filmowy]

Wypogadza się nad kinem młodego widza [Magazyn Filmowy]

Po latach posuchy polski film dla najmłodszej widowni pomału wraca na srebrne ekrany. Trzeba zrobić wszystko, by ten trend utrzymać.

Czytaj więcej: Wypogadza się nad kinem młodego widza [Magazyn Filmowy]

Serialowe tsunami [Magazyn Filmowy]

Doczekaliśmy się przełomowej decyzji w świecie filmu. W Cannes ogłoszono, że w 2018 roku odbędzie się pierwsza edycja międzynarodowego festiwalu seriali. Światowe produkcje telewizyjne staną w konkursowe szranki.

Krajobraz przed bitwą – tak chyba można określić sytuację na dzisiejszym telewizyjnym firmamencie. I dodać, że branża dość zaskakująco zareagowała na towarzyszącą jej od pewnego czasu niepewność jutra. Przyjęto, że aby lepiej zrozumieć rzeczywistość, a przede wszystkim spokojnie zastanowić się nad przyszłością, trzeba wpierw udać się do źródeł. A po tej wycieczce, nagle okazało się, że stary jak świat gatunek może uratować telewizję od krachu na medialnej giełdzie.

Czytaj więcej: Serialowe tsunami [Magazyn Filmowy]

Trzeba być na tym festiwalu - rozmowa z Robertem Piaskowskim, dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Filmowej [Magazyn Filmowy]

10. edycja festiwalu... To szmat czasu. Jak patrzysz na te lata, na to, jak festiwal się zmieniał i rozwijał?
Przy obecnym zalewie koncertów muzyki filmowej trudno uwierzyć, że 11 lat temu, gdy zaczynaliśmy, niemal nie istniały. Zresztą nie tylko w Polsce. Stany Zjednoczone do dziś nie mogą pochwalić się żadną tego typu dużą imprezą. My dostrzegliśmy szansę. Zaczęło się od rozmów z orkiestrą Sinfonietta Cracovia, która przy okazji jubileuszu Krzysztofa Kieślowskiego przygotowała rozchwytywany koncert do jego filmów w Teatrze im. Juliusza Słowackiego. Krakowskie Biuro Festiwalowe, z którym sam rozpoczynałem współpracę, dało mi trzy miesiące na przygotowanie pierwszej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Teraz planujemy z wyprzedzeniem kilku lat... To była iście karkołomna misja. Nie mieliśmy żadnych kontaktów z branżą. Na rynku były góra dwie agencje, które sprzedawały gotowe produkty, a my już wtedy wiedzieliśmy, że budujemy festiwal premierowy, unikatowy i międzynarodowy w charakterze, z laureatami Oscarów wśród gości. Te ambicje – nasze i publiczności – zawsze nas motywowały i popychały do przodu. Udało się! Pierwsza edycja przyniosła koncert Erica Serry i jubileuszowe wykonanie muzyki Camille’a Saint–Saënsa do Zabójstwa księcia Gwizjusza – mijało właśnie 100 lat odkąd ją napisał. Do dziś z sentymentem wszyscy wspominają koncert na Błoniach, gdzie pokazaliśmy Władcę Pierścieni: Drużynę Pierścienia z muzyką na żywo. Gwiazdy na niebie, świetliki, ludzie z kocami i termosami z herbatą. Niepowtarzalna atmosfera i niezapomniane wrażenie, chociaż…

Czytaj więcej: Trzeba być na tym festiwalu - rozmowa z Robertem Piaskowskim, dyrektorem artystycznym Festiwalu...

Dać sobie czas na błądzenie - rozmowa z Jackiem Piotrem Bławutem, autorem dokumentu How to Destroy Time Machines [Magazyn Filmowy]

Twój najnowszy film wymagał złożonego przygotowania logistycznego.
Temat niewątpliwie długo dojrzewał, ale to nie był odosobniony przypadek. Zwykle nie spieszę się, pracując. Lubię sobie dać czas na błądzenie. A z drugiej strony prawda o robieniu kina w Polsce jest taka, że przygotowania zwykle trwają długo, bo brakuje pieniędzy. Nim domknęliśmy budżet musiało upłynąć trochę czasu.

Czytaj więcej: Dać sobie czas na błądzenie - rozmowa z Jackiem Piotrem Bławutem, autorem dokumentu How to...

VOD – chcę wszystkiego i chcę teraz! [Magazyn Filmowy]

Nowe kanały dystrybucji filmowej otworzyły nową erę produkcji. Czy to strategia komercyjna, czy skorzystają też na tym artyści?
 
„Widział pan ten film?” – spytał kierowca taksówki na widok Arkadiusza Jakubika patrzącego z wielkiej tablicy reklamującej Księdza. Odparłem, że jeszcze nie, bo ShowMax wypróbuję za jakiś czas. Mężczyzna powiercił się, a następnie dopytał: „ShowMax? To nowa telewizja, czy co?”. Mogłem w tym miejscu zacząć tyradę, że oferta VOD w Polsce rozrosła się o kolejną platformę. „Tak, z przyszłości” – odpowiedziałem, bo jak to najprościej ująć słowami?

Czytaj więcej: VOD – chcę wszystkiego i chcę teraz! [Magazyn Filmowy]

Efekty specjalne są jak piłka nożna - o Polakach pracujących przy nagrodzonej Oscarem "Księdze dżungli" [Magazyn Filmowy]

Jacek Pilarski, Kuba Pruszkowski i Piotr Szuter pracowali przy nagrodzonym Oscarem widowisku Księga dżungli. Młodzi, zdolni i zuchwali, gdy trzeba sięgać po marzenia, ale pokorni, gdy wymaga tego sytuacja. Skoro produkcja, nad którą pracowali, otrzymała Oscara za efekty specjalne, to czy ich też powinniśmy uznać za zdobywców tego trofeum?

Czytaj więcej: Efekty specjalne są jak piłka nożna - o Polakach pracujących przy nagrodzonej Oscarem "Księdze...

To stereotyp, że muzułmanie nienawidzą Żydów - rozmowa z Muneebem Hassanem [Magazyn Filmowy]

Jak zainteresowałeś się historią polskich Żydów z czasów drugiej wojny światowej, która jest tematem twojego filmu Mój brat?
Muneeb Hassan: W Pakistanie, w którym się urodziłem i wychowałem, uczy się jedynie historii naszego kraju. Bardzo dużo ludzi nie wie, kim był, ani co zrobił Hitler. Sam nazywałem swojego tatę Hitlerem. Myślałem, że to nic złego. Dopiero, gdy przeniosłem się do Nowego Jorku, gdzie teraz żyję, poznałem historię Holokaustu. Mimo że jestem muzułmaninem, chodziłem do katolickiej szkoły. To w niej nauczyłem się tolerancji dla innych kultur. Moim ulubionym świętem zawsze było Boże Narodzenie – bardzo podobał mi się jego klimat, światełka rozwieszone na ulicach, ten spokój. Mimo to, w szkole nie nauczono mnie historii Europy z czasów tego tragicznego okresu.

Czytaj więcej: To stereotyp, że muzułmanie nienawidzą Żydów - rozmowa z Muneebem Hassanem [Magazyn Filmowy]

Cartoon Movie: Animowane dokumenty w natarciu [Magazyn Filmowy]

Jak co roku, forum Cartoon Movie pozwoliło podejrzeć tendencje w europejskiej animacji. Tegoroczna edycja upewniła nas zwłaszcza w jednym: jak nigdy umacnia się tendencja do mieszania animacji i dokumentu.

Czytaj więcej: Cartoon Movie: Animowane dokumenty w natarciu [Magazyn Filmowy]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!