Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Krakowski Klaster Filmowy [Magazyn Filmowy]

Już od roku w stolicy Małopolski działa Krakowski Klaster Filmowy, konsolidujący przedstawicieli przemysłu audiowizualnego w regionie. W 2015 roku o przystąpieniu do Krakowskiego Klastra Filmowego zadecydowało 10 firm. Dziś inicjatywa zrzesza 58 członków – firm i twórców niezależnych. Ma już za sobą pierwsze wspólne projekty, w tym produkcje filmowe z zagranicznymi partnerami, a w planach m.in. uruchomienie Małopolskiego Studia Debiutów.

Czytaj więcej: Krakowski Klaster Filmowy [Magazyn Filmowy]

Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego: Wspierając polski dokument [Magazyn Filmowy]

„Promujemy i wspieramy polski dokument” – mówią Adam i Katarzyna Ślesiccy, którzy wspólnie od 2014 roku prowadzą Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego, a w jej ramach program Doc Lab Poland. W lutym skończył się nabór wniosków do drugiej edycji tego obiecująco rozwijającego się projektu.

Czytaj więcej: Fundacja Filmowa im. Władysława Ślesickiego: Wspierając polski dokument [Magazyn Filmowy]

Rekonstrukcje cyfrowe, czyli szlifowanie diamentów [Magazyn Filmowy]

Dziesiątki fachowców, setki filmów, tysiące godzin pracy, miliony złotych i miliardy pikseli – to liczby, którymi można opisać pierwszą dekadę rekonstrukcji cyfrowej polskich filmów. Ale prawdziwa wartość tego procesu sięga dalej, niż jest to możliwe do ujęcia w liczbach.

Czytaj więcej: Rekonstrukcje cyfrowe, czyli szlifowanie diamentów [Magazyn Filmowy]

Intensywny jubileuszowy rok 2015 w SFP-ZAPA [Magazyn Filmowy]

SFP-ZAPA od ponad dwudziestu lat skutecznie chroni twórców i producentów filmowych. Przekłada się to na wysoki poziom inkasowanych wynagrodzeń, wypłat dla uprawnionych, jak i rosnącą liczbę reprezentowanych autorów i producentów. Działamy w oparciu o najwyższe międzynarodowe standardy jakości. Potwierdzeniem tego jest certyfikat ISO, który SFP-ZAPA posiada od 2007 roku, jako jedyna w Polsce organizacja zbiorowego zarządu prawami autorskimi.

Czytaj więcej: Intensywny jubileuszowy rok 2015 w SFP-ZAPA [Magazyn Filmowy]

Wygrana walka o kino - rozmowa z Andrzejem Wajdą [Magazyn Filmowy]

Tadeusz Sobolewski: W swojej „Historii kina polskiego” Tadeusz Lubelski przypomina uchwałę KC z początku lat 60., która miała przywołać filmowców do porządku. Była tam mowa o tym, że pierwszeństwo w kinie mają „problemy ideowe, służące potrzebom kraju”. Ale kino nie słuchało władzy. Pamiętam z tamtego czasu dyskusje wokół Popiołów – polemiki, ataki, równie ostre jak te, które wybuchły teraz wokół Idy. Pan inaczej niż partia rozumiał „problemy ideowe” i „potrzeby kraju”.
Andrzej Wajda: W Popiołach szedłem – w rozumieniu historii – nie za Sienkiewiczem, tylko za Żeromskim, dla którego najważniejszym powodem, żeby rozważać przeszłość, były właśnie nasze rany, nasze pomyłki, błędy, a nie bohaterska śmierć na polu chwały. I może to było nie bez znaczenia, że myśmy w naszym kinie uparcie uświadamiali społeczeństwu polskiemu jego błędy po to, żeby ich nie powtarzać. I Solidarność ich nie powtórzyła.

Czytaj więcej: Wygrana walka o kino - rozmowa z Andrzejem Wajdą [Magazyn Filmowy]

Historia i przyszłość katowickiej filmówki [Magazyn Filmowy]

W Katowicach – w 1978 roku – powstała druga w Polsce szkoła filmowa. Myślenie o szkole i pierwsze rozmowy miały miejsce rok wcześniej. Kto z kim rozmawiał? Stronami byli: ówczesny prezes Komitetu ds. Radia i Telewizji – Maciej Szczepański, ówczesny rektor Uniwersytetu Śląskiego Henryk Rechowicz, Włodzimierz Knobelsdorf (politolog, który miał zostać pierwszym dziekanem Wydziału Radia i Telewizji) oraz „grupa inicjatywna", w skład której wchodzili młodzi pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego – z późniejszą wieloletnią dziekan Wydziału, Krystyną Doktorowicz na czele.

Czytaj więcej: Historia i przyszłość katowickiej filmówki [Magazyn Filmowy]

Najwyższy czas, żeby Polacy zainteresowali się mockumentem - rozmowa z Joanną Ronikier [Magazyn Filmowy]

Artur Zaborski: Z włoskimi twórcami pracujesz nad międzynarodową koprodukcją My Italy. Jak trafiłaś do tego projektu?
Joanna Ronikier: Obraz składa się z czterech nowel. Akcja jednej z nich rozgrywa się w Polsce, dlatego w 2014 roku projekt trafił do naszego kraju w poszukiwaniu polskiego koproducenta. Włoscy producenci skontaktowali się z Romanem Gutkiem, przez niego trafili do mnie. Mnie ten projekt od razu się spodobał. Natychmiast chciałam się w niego włączyć.

Czytaj więcej: Najwyższy czas, żeby Polacy zainteresowali się mockumentem - rozmowa z Joanną Ronikier [Magazyn...

Dotarłam do Polski, której nie znałam - rozmowa z Lilianą Głąbczyńską-Komorowską [Magazyn Filmowy]

Artur Zaborski: Film Ojcu, poświęcony ofiarom zbrodni stalinowskiej w Winnicy, wyreżyserowała pani razem z Dianą Skayą. Jak doszło do waszego spotkania?
Liliana Głąbczyńska-Komorowska: Tak samo, jak to było w przypadku mojego pierwszego filmu Piękne i bestia – dokumentu o kobietach walczących z rakiem piersi – to nie ja znalazłam temat, tylko temat mnie. Tym razem dostarczyła go Diana, która przeszła przez długą drogę, próbując się ze mną spotkać. Mam tak wypełniony grafik, że zajęło to dwa lata. Jej upór zaimponował mi na tyle, że zainteresowałam się projektem, chociaż zazwyczaj nie angażuję się w krótkie filmy. Tym razem było inaczej.

Czytaj więcej: Dotarłam do Polski, której nie znałam - rozmowa z Lilianą Głąbczyńską-Komorowską [Magazyn Filmowy]

Różne aspekty audiodeskrypcji w Polsce [Magazyn Filmowy]

Kino to sztuka egalitarna, do której dostęp mają wszyscy. Przynajmniej w teorii. Włodarze kin przystosowują budynki dla osób niepełnosprawnych, dla rodziców z małymi pociechami kina organizują projekcje z wyciszonym dźwiękiem i lekko zapalonym światłem, a dla niewidomych i niedowidzących seanse z audiodeskrypcją. U nas te ostatnie należą – niestety – do rzadkości. Jeśli tego nie zmienimy, zaszkodzimy tylko i wyłącznie sobie.

Czytaj więcej: Różne aspekty audiodeskrypcji w Polsce [Magazyn Filmowy]

Co słychać w polskim kinie - debata [Magazyn Filmowy]

„Film w pięćdziesięciu procentach składa się z obrazu i w pięćdziesięciu z dźwięku. Niekiedy sfera audialna przeważa nawet nad wizualną” – mówi David Lynch. W Polsce o dźwięku w filmie do niedawna mówiło się sporadycznie i zwykle krytycznie. Dziś filmowcy coraz częściej się zastanawiają, jak sprawić, by świat przedstawiony na ekranie zaistniał również w przestrzeni dźwiękowej? Toczą się dyskusje na temat tego, z jakich powodów sfera dźwiękowa w filmach ulega degradacji. Coraz więcej osób zastanawia się też, jak pejzaż dźwiękowy zmienia się pod wpływem audiodeskrypcji? Powyższe zagadnienia stały się punktami zapalnymi dyskusji podczas panelu zatytułowanego „Co usłyszymy w polskim kinie?”, który odbył się 16 grudnia 2015 roku w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie, w sali wyposażonej w najnowocześniejszy system dźwiękowy na świecie – Dolby Atmos.

Czytaj więcej: Co słychać w polskim kinie - debata [Magazyn Filmowy]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!