Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Reżyseria obsady w Polsce [Magazyn Filmowy]

Ten zawód nie jest jeszcze tak doceniany, jak powinien, ale pewne zmiany zaczynają być już dostrzegalne. Jeszcze nieśmiało, ale jednak pojawia się inne myślenie, zainteresowanie środowisk i organizacji twórczych, festiwali. Reżyseria obsady tkwi u podstaw kina. 

Czytaj więcej: Reżyseria obsady w Polsce [Magazyn Filmowy]

Polska produkcja filmowa dla najmłodszych widzów i widowni familijnej [Magazyn Filmowy]

Polska kinematografia przeżywa w tym roku swoje chwile chwały. Dziesięć lat istnienia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zostało ukoronowane pierwszym w dziejach Oscarem dla polskiego filmu fabularnego. Jest się też czym chwalić, jeśli chodzi o frekwencję w kinach, a na polskich filmach w szczególności. Na tym tle wszakże bardzo mizernie przedstawia się polska produkcja dla najmłodszych widzów i widowni familijnej. Kilka zaledwie filmów kinowych, w ogólnej liczbie powstałych tytułów – około 270.

Czytaj więcej: Polska produkcja filmowa dla najmłodszych widzów i widowni familijnej [Magazyn Filmowy]

W świecie słowiańskich lasów i skomplikowanej techniki - rozmowa z Karoliną Mróz-Couchard [Magazyn Filmowy]

O przeniesieniu na ekran „Łaumy” mówi się od bardzo dawna, ale nie wszyscy pamiętają, jaka jest geneza tego projektu. Przypomnijmy ją.
Karolina Mróz-Couchard: Początek wiąże się z pragnieniami naszej firmy Lava Films – bardzo chcieliśmy zrobić adaptację komiksu. Długo szukaliśmy takiej opowieści obrazkowej, która byłaby interesująca, atrakcyjna i angażująca, oraz która odpowiadałaby również widowni dziecięcej. W 2009 roku na rynku pojawiła się „Łauma” Karola Kalinowskiego wydana przez Kulturę Gniewu. I to było to. Od początku wszyscy zakochaliśmy się w tym komiksie i uznaliśmy, że jest to idealna historia na film fabularny dla dzieci.

Czytaj więcej: W świecie słowiańskich lasów i skomplikowanej techniki - rozmowa z Karoliną Mróz-Couchard...

Oswoić zło - rozmowa z Magnusem von Hornem i Mariuszem Włodarskim, twórcami filmu "Intruz" [Magazyn Filmowy]

Kiedy rozpoczęły się prace nad Intruzem?
Magnus von Horn: Zaczęliśmy rozwijać ten projekt jakieś pięć lat temu. Intruz to w pewnym sensie przedłużenie moich wcześniejszych krótkich filmów. Wciąż interesuje mnie temat zła i poszukiwanie człowieczeństwa tam, gdzie wydaje się, że w ogóle go nie ma. Pociąga mnie opowiadanie o ludziach, którzy w konsekwencji swoich czynów spychani są na margines. Chodzi o to, by siebie samego „wstawić” w taką sytuację. Żeby zadać sobie kilka pytań – czy ja mógłbym zabić, jak zareagowałbym w określonej sytuacji? Nie chcieliśmy uczynić bohaterem naszego filmu psychopaty, bo z taką osobą trudno się identyfikować. Co innego z normalnym, przeciętnym człowiekiem. W każdym z nas może siedzieć coś takiego. Jeżeli ktoś to neguje i mówi, że w jego przypadku tak nie jest, to ja mu nie wierzę.

Czytaj więcej: Oswoić zło - rozmowa z Magnusem von Hornem i Mariuszem Włodarskim, twórcami filmu "Intruz"...

Zwycięska gra. Wokół Ustawy o kinematografii [Magazyn Filmowy]

Bezdyskusyjnie pozytywne efekty działania Ustawy o kinematografii z 2005 roku sprawiają, że uznajemy ją za tak słuszną, logiczną i celową, iż trudno wyobrazić sobie, że Ustawy tej mogłoby nie być, a kino polskie miałoby funkcjonować bez wprowadzonych przez nią regulacji prawnych i procedur finansowania. Dość szybko zapominamy o bojach poprzedzających jej uchwalenie oraz o tym, że sukces wcale nie był pewny i nieuchronny, a gdyby nie determinacja oraz solidarne działania środowiska, w tym zwłaszcza Stowarzyszenia Filmowców Polskich, to – o zgrozo! – sprawy mogły potoczyć się zgoła inaczej. Cofnijmy się zatem w czasie o dziesięć lat.

Czytaj więcej: Zwycięska gra. Wokół Ustawy o kinematografii [Magazyn Filmowy]

Kolejne ataki "obrońców" twórców [Magazyn Filmowy]

W ciągu ostatniego półtora roku Centrum Cyfrowe, będące częścią Fundacji Projekt: Polska, po raz drugi występuje z gwałtowną krytyką organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (ozz). Ostatnio opublikowało na swojej stronie internetowej raport „Polskie organizacje zarządzania zbiorowego i ich dane finansowe”, którego autorami są Jan Strycharz, Łukasz Maźnica i Anna Mazgal.

Czytaj więcej: Kolejne ataki "obrońców" twórców [Magazyn Filmowy]

Słuchając filmu - warsztaty "Dźwięk w filmie" [Magazyn Filmowy]

Toya Studios w Łodzi oraz Stowarzyszenie Film 1,2 i Łódź Film Commission przygotowały niezwykle interesujące warsztaty dotyczące różnych aspektów produkcji dźwięku w filmie fabularnym. Wzięło w nich udział blisko 60 dźwiękowców, producentów, kierowników produkcji, studentów z całej Polski. Głównym celem warsztatów połączonych z sesjami szkoleniowymi było wypracowanie i propagowanie w środowisku procedur związanych z dobrą współpracą w zakresie udźwiękowienia filmu oraz zwrócenie uwagi na problemy, które napotykają operatorzy dźwięku w swojej pracy. Swoją wiedzą i doświadczeniami dzielili się z uczestnikami m.in. Michał Kosterkiewicz, Jacek Hamela, Piotr Knop, Piotr Domardzki, Zbigniew Zbrowski, Jacek Gawryszczak, Sebastian Witkowski, Marcin Lenarczyk, Mateusz Adamczyk.

Czytaj więcej: Słuchając filmu - warsztaty "Dźwięk w filmie" [Magazyn Filmowy]

Dekalog po amerykańsku - rozmowa z Beatą Pisulą i Krzysztofem Piesiewiczem [Magazyn Filmowy]

Artur Zaborski: Stało się faktem – powstanie amerykańska wersja Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego. Jest pani jedną z matek tego sukcesu.
Beata Pisula: Dekalog jest światowym sukcesem wyłącznie Krzysztofa Kieślowskiego i Krzysztofa Piesiewicza. Moim – i Debry Stasson – zadaniem było jedynie zaproponowanie solidnej konfiguracji producenckiej, aby adaptacja scenariuszy do dziesięciu godzinnych filmów z tego cyklu stała się możliwa. Szczegółowe rozmowy na temat napisania i zrealizowania współczesnej wersji Dekalogu prowadzone były z dużymi studiami filmowymi od czterech lat. Ostatecznie  w projekcie znalazły się NBC i studio Entertainment One. Do sfinalizowania umów doszło tak naprawdę pod koniec 2014 roku.

Czytaj więcej: Dekalog po amerykańsku - rozmowa z Beatą Pisulą i Krzysztofem Piesiewiczem [Magazyn Filmowy]

Lubelski Fundusz Filmowy [Magazyn Filmowy]

Filip Bajon w lutym 2015 roku, realizujący w Lublinie zdjęcia do swego najnowszego filmu Panie Dulskie, zwierzał się dziennikarzom, iż po raz pierwszy przyjechał do tego miasta dopiero kilka lat temu. „Jezus Maria, jakie fantastyczne miasto, dlaczego nigdy wcześniej tu nie byłem, dlaczego tego nie widziałem?” – tak reżyser wspomina dziś swoją pierwszą reakcję. Lublin rzeczywiście posiada niemało interesujących dla filmowca atutów. W architekturze miasta wciąż odnaleźć można elementy gotyku, renesansu, baroku, secesji i modernizmu. Podlubelskie miejscowości oferują natomiast malownicze plenery. Wspomniane atuty najlepiej oddaje lista miast, które Lublin „udawał” przy okazji kolejnych planów zdjęciowych. Bywał między innymi Paryżem, Warszawą i Wilnem. Niedaleko Lublina część zdjęć do Idy nakręcił Paweł Pawlikowski, a na terenie Muzeum Wsi Lubelskiej za kamerą stawali Jerzy Hoffman (Bitwa Warszawska 1920) oraz Wojtek Smarzowski (Wołyń).

Czytaj więcej: Lubelski Fundusz Filmowy [Magazyn Filmowy]

Zmierzch formatów? Targi MIPDoc i MIPTV w Cannes [Magazyn Filmowy]

Pastor szuka żony to odpowiedź laickiej części Europy na nasze rolnicze poszukiwania partnerki, ale też dowód na to, że telewizyjni kreatorzy zaczynają gonić w przysłowiową piętkę, a twierdzenie Ben Akiby, iż „wszystko już było” przybiera, przynajmniej w odniesieniu do telewizyjnej oferty, realny kształt.

Virginia Mouseler – guru i absolutna wyrocznia w sprawach nowych trendów, pomysłów i w ogóle telewizyjnych treści, z coraz większym trudem dobiera zestaw przymiotników na określenie prezentowanego przez siebie wyboru – formatów, seriali i telenowel. Kucharze w telewizyjnych kuchniach mają zaś coraz większy kłopot z układaniem codziennego menu, bo odkrywczych pomysłów brak, a ponadto konsument, czyli widz, stał się tak wybredny i kapryśny, że coraz trudniej go zadowolić.

Czytaj więcej: Zmierzch formatów? Targi MIPDoc i MIPTV w Cannes [Magazyn Filmowy]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!