Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Box office prawdę ci powie - wywiad ze Sławomirem Salamonem, dyrektorem generalnym firmy dystrybucyjnej Forum Film Poland [Magazyn Filmowy]

Jakie wnioski dotyczące branży kinowej w Polsce przyniósł rok 2014?
Przede wszystkim taki wniosek, że mimo Internetu i dwustu kanałów telewizyjnych dostępnych w języku polskim oraz dużego piractwa widzowie nadal chcą oglądać filmy w salach kinowych. Odbiór filmu w kinie jest czymś zupełnie innym, niż oglądanie go na tablecie czy w fotelu przed telewizorem. Przez cały miniony rok aż 40 mln widzów poszło do kin. Dzięki temu osiągnęliśmy najlepszy wynik frekwencyjny od 25 lat! To oznacza wzrost widowni o 10 proc. Dla porównania, w tym samym okresie w Stanach Zjednoczonych, tamtejsze studia filmowe zanotowały spadek wpływów z biletów o około 3-4 proc.

Czytaj więcej: Box office prawdę ci powie - wywiad ze Sławomirem Salamonem, dyrektorem generalnym firmy...

Warszawska Szkoła Filmowa - Warto było ją zakładać - wywiad z Maciejem Ślesickim [Magazyn Filmowy]

Anna Wróblewska: To był teraz dla ciebie dobry czas... Twój debiutant – Łukasz Palkowski, który w twoim studiu Paisa Films zrobił Rezerwat, nakręcił najpopularniejszy polski film 2014 roku...
Maciej Ślesicki: I nawet zdobył się na podziękowanie i stwierdzenie, że nie stałoby się to beze mnie. To dość miłe, bo rzadkie w naszym środowisku.

Czytaj więcej: Warszawska Szkoła Filmowa - Warto było ją zakładać - wywiad z Maciejem Ślesickim [Magazyn Filmowy]

Fundusz Eurimages - Niedoceniona szansa wsparcia finansowego dla polskich producentów

Coraz śmielej sięgamy do kieszeni Funduszu Eurimages, coraz chętniej wchodzimy też w koprodukcje, ale moglibyśmy to czynić jeszcze częściej. 

Przy okazji niedawnych, jubileuszowych obchodów 25-lecia Funduszu Eurimages, powstał wewnętrzny raport podsumowujący jego działalność. W ciągu ćwierćwiecza ta międzynarodowa instytucja, ze składek państw, będących jej członkami, dofinansowała ponad tysiąc projektów filmowych. Znajdują się wśród nich zarówno fabuły i dokumenty, które zrealizowali wielcy mistrzowie kina, ale także debiutanci, dopiero rozpoczynający swoją przygodę z X muzą. Podstawowy warunek otrzymania dotacji (do 17 proc. całego budżetu) był jeden: musiała to być międzynarodowa koprodukcja.

Czytaj więcej: Fundusz Eurimages - Niedoceniona szansa wsparcia finansowego dla polskich producentów

Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych (ZAPA): podsumowanie roku 2014 [Magazyn Filmowy]

Rok 2014 przyniósł pomyślne zakończenie wielu spraw rozpoczętych w latach poprzednich. ZAPA ma obecnie zawarte umowy ze wszystkimi operatorami satelitarnymi i z większością operatorów kablowych w Polsce. Spowodowało to wzrost wpływów z tytułu reemisji. Zwiększyła się również liczba członków ZAPA. Do naszego grona dołączyło 46 producentów oraz 313 autorów i spadkobierców. Oznacza to wzrost odpowiednio o 12 proc. i 9 proc. w stosunku do 2013 roku.

Czytaj więcej: Związek Autorów i Producentów Audiowizualnych (ZAPA): podsumowanie roku 2014 [Magazyn Filmowy]

Kaskaderzy - Filmowy sport ekstremalny [Magazyn Filmowy]

„Film, aby żyć, musi czasem złapać widza za gardło,
wywołać ten niepowtarzalny dreszcz emocji”
(Krzysztof Fus)

Ryzykanci, desperaci, szaleńcy? Wśród „kaskaderów z przypadku” (by nawiązać do tytułu filmu amerykańskiego sprzed lat) trafiają się i tacy. Zawodowcy – skacząc z mostu, dachując autem, płonąc jak pochodnia, czy odpierając ciosy w krwawej bójce – pracują nie tylko mięśniami, ale również głową: od brawury wolą precyzję. Tej ostatniej brakuje natomiast w polskich przepisach regulujących status i pracę kaskaderów. Kaskaderzy: Krzysztof Fus, Ryszard Janikowski (przewodniczący Koła Kaskaderów Stowarzyszenia Filmowców Polskich), Anna Komorowska oraz Zbigniew Modej, a także producent i kierownik produkcji Kamil Przełęcki, podzielili się swymi opiniami, które posłużyły za podstawę niniejszego artykułu.

Czytaj więcej: Kaskaderzy - Filmowy sport ekstremalny [Magazyn Filmowy]

Staramy się być kreatywni - rozmowa z Ewą Puszczyńską i Piotrem Dzięciołem, producentami Opus Film [Magazyn Filmowy]

W 1991 roku założył pan – wieloletni kierownik produkcji – firmę Opus Film.
Piotr Dzięcioł: W kraju zmieniła się rzeczywistość, można było zakładać prywatne firmy produkujące filmy, więc z takiej sposobności skorzystałem. A właściwie zostałem do niej przymuszony. Był to okres, w którym produkcja filmowa w Polsce drastycznie malała, a filmowa Łódź – umierała. Moi koledzy wyjeżdżali za pracą do Warszawy, ja postanowiłem zostać w Łodzi. Pomógł mi też przypadek. Skontaktowała się ze mną grupa młodych Amerykanów, która chciała w tym mieście realizować czarno-biały film fabularny The Poison Tasters. Reżyserem był Ulrik Theer, autorem zdjęć – Paweł Edelman. Tak to się zaczęło. Mając propozycję zrobienia tego filmu, założyłem Opus Film.

Czytaj więcej: Staramy się być kreatywni - rozmowa z Ewą Puszczyńską i Piotrem Dzięciołem, producentami Opus...

System kastowy wszędzie daje o sobie znać - rozmowa Z Arturem Żurawskim, autorem zdjęć do "Nieustraszonej" [Magazyn Filmowy]

Jak trafiłeś na plan indyjskiego filmu Nieustraszona?
Kilka lat temu firma Film Polska organizowała polską część zdjęć do indyjskiego filmu Azaan. Poszukiwali lokalnego operatora. Zaproponowano im mnie. Jako operator drugiej ekipy kręciłem w RPA i Maroku. Miałem wspaniałą filmowo-krajoznawczą wyprawę, podczas której poznawałem hinduskich filmowców i ich specyfikę pracy w różnych warunkach. Dwa lata później skontaktował się ze mną ten sam indyjski producent i zaproponował współpracę przy filmie Jackpot Kaizada Gustada, który miał być prawie w całości realizowany na Goa. Podczas postprodukcji, kiedy w Bombaju robiłem korekcję barwną, spotkałem się z reżyserem Pradeepem Sarkarem. Spotkanie zostało zainicjowane przez Film Polska, które przedstawiło reżyserowi showreele kilku polskich operatorów. Z tego co mówił mi reżyser, wszystkie bardzo mu się podobały. Po stosunkowo krótkiej rozmowie zaproponował mi współpracę.

Czytaj więcej: System kastowy wszędzie daje o sobie znać - rozmowa Z Arturem Żurawskim, autorem zdjęć do...

Musimy rozmawiać o zachętach finansowych - rozmowa z Tomaszem Dąbrowskim, komisarzem filmowym Film Commission Poland [Magazyn Filmowy]

Proszę o podsumowanie pierwszego etapu pracy. Co się udało zbudować do tej pory?
Udało się niewątpliwie zbudować dobry zespół i nawiązać owocną współpracę z najważniejszym polskimi instytucjami branży filmowej – PISF, SFP, KIPA. Za sprawą nie tylko naszych działań, ale całego szeregu zjawisk i wydarzeń, Polska wróciła na filmową mapę Europy. Tu nie chodzi tylko o bardzo dobre polskie filmy, nagradzane i rozpowszechniane za granicą, ale także o coraz lepiej funkcjonujących polskich producentów. Wielu z nich ma świadomość, że kontakty z partnerami zagranicznymi dają możliwość profesjonalizacji, podnoszenia poziomu i rozwoju własnych projektów, firm, a w konsekwencji całej branży. I to jest dla nas kluczowa kwestia. Zrealizowane w Polsce w zeszłym roku duże projekty filmowe są potwierdzeniem, że jako sektor filmowy jesteśmy w stanie sprostać najwyższym wymaganiom w poważnych międzynarodowych produkcjach.

Czytaj więcej: Musimy rozmawiać o zachętach finansowych - rozmowa z Tomaszem Dąbrowskim, komisarzem filmowym...

Nie zgubić się po drodze - rozmowa z profesorem Mariuszem Grzegorzkiem, rektorem Szkoły Filmowej w Łodzi [Magazyn Filmowy]

„The Hollywood Reporter” umieścił łódzką Szkołę Filmową na drugim miejscu w rankingu zagranicznych uczelni filmowych. Jakie kryteria zdecydowały o tak wysokim miejscu?
Złożyło się na to kilka czynników. Lata 2013-2014 były bardzo intensywne. Zorganizowaliśmy międzynarodowe obchody 65-lecia Szkoły. To było wspaniałe święto. Ukazał się intrygujący, dwujęzyczny album „Powidoki”, wręczyliśmy doktorat honoris causa Michaelowi Hanekemu. Przywiązujemy dużą wagę do promocji. To powody doraźne. Wielkie znaczenie ma fakt, że intensywnie uczestniczymy w obiegu festiwalowym. Robimy dużo filmów, wśród których co roku znajdzie się kilka, zakwalifikowanych na najlepsze międzynarodowe imprezy typu Cannes, Sundance, Clermont-Ferrand, Annecy. Nasz logotyp pojawia się często i jest potwierdzeniem jakości. Mamy swój dekalog, a jedno z przykazań mówi, że najważniejsza w procesie dydaktycznym jest praktyka – duża ilość ćwiczeń, prostych technik, które „zaprawiają” studentów. To nauka rzemiosła, abecadła filmowego. Jest to szczególnie ważne teraz, kiedy widzimy rozdrobnienie i komercjalizację kształcenia artystycznego. Nauczanie tutaj nie polega przede wszystkim na tym, że pokazujemy cudze filmy lub kręcimy aparatem fotograficznym małe etiudki cudem montowane gdzieś na boku, ale że nauczamy w – de facto – ogromnej, dającej wielkie możliwości wytwórni filmowej.

Czytaj więcej: Nie zgubić się po drodze - rozmowa z profesorem Mariuszem Grzegorzkiem, rektorem Szkoły Filmowej...

65 lat Wytwórni Filmów Oświatowych [Magazyn Filmowy]

Blisko pięć tysięcy tytułów, ponad 1200 nagród festiwalowych to dorobek łódzkiej Wytwórni Filmów Oświatowych (WFO), która właśnie skończyła 65 lat. Choć ta ogromnie zasłużona dla naszej kinematografii placówka osiągnęła wiek „emerytalny”, wcale nie zamierza przejść na zasłużony odpoczynek, o czym świadczą najnowsze, niezwykle interesujące produkcje, m.in. Internowani Tomasza Świątkowskiego czy Nie robić głupstw – opowieści filmowe Stanisława Janickiego Krzysztofa Tusiewicza.

Czytaj więcej: 65 lat Wytwórni Filmów Oświatowych [Magazyn Filmowy]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!