Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Partnerzy Magazyn Filmowy SFP

Magazyn Filmowy SFP

Czy Polska musi być rajem dla piratów internetowych? [fragment, Magazyn Filmowy]

Piractwo internetowe jest główną barierą dla rozwoju usług cyfrowych oferujących legalny dostęp do filmów. Żaden normalnie działający w Polsce serwis wideo na żądanie nie może swobodnie się rozwijać, gdy musi konkurować z setką podobnie działających nielegalnych stron internetowych.

Czytaj więcej: Czy Polska musi być rajem dla piratów internetowych? [fragment, Magazyn Filmowy]

Dokument: Sukcesy i rewolucyjnie krótka kołdra [fragment, Magazyn Filmowy]

Panuje dzisiaj przeświadczenie, że polski film dokumentalny ma się dobrze, a nawet świetnie. Posiada kilku znanych na świecie twórców, wiele młodych talentów, zdobywa nagrody na festiwalach, a czasem wywołuje nawet dyskusje. Ale ponieważ – na zewnątrz – jest tak dobrze, to  może jest już tak źle, że potrzebna jest rewolucja?

Czytaj więcej: Dokument: Sukcesy i rewolucyjnie krótka kołdra [fragment, Magazyn Filmowy]

Naruszenia praw autorskich - środki ochrony [Magazyn Filmowy]

Brak zapłaty ustalonego wynagrodzenia? Przywłaszczenie autorstwa? Wydanie utworu bez umowy lub zgody twórcy? Wykorzystanie fragmentu piosenki w filmie bez ustaleń z autorem? Utwór bez zgody twórcy zamieszczony na YouTubie, na dodatek przerobiony? W przypadku naruszenia praw autorskich można skorzystać z ochrony na gruncie prawa cywilnego i prawa karnego. O ile celem drogi karnej jest ukaranie sprawcy, o tyle proces cywilny zmierza do wyrównania szkody lub uszczerbku, jakiego doznał autor i przyznania mu odpowiedniej kwoty odszkodowania pieniężnego.

Czytaj więcej: Naruszenia praw autorskich - środki ochrony [Magazyn Filmowy]

Gdyński Fundusz Filmowy [Magazyn Filmowy]

Kiedy w czerwcu 2014 roku prezydent Gdyni Wojciech Szczurek wmurowywał kamień węgielny pod Gdyńskie Centrum Filmowe mówił, że jest to kolejne ogniwo na filmowym łańcuszku miasta. Od 2009 roku jednym z nich jest także Gdyński Fundusz Filmowy.

Czytaj więcej: Gdyński Fundusz Filmowy [Magazyn Filmowy]

Postprodukcja, czyli między ostatnim dniem zdjęciowym a wykonaniem kopii wzorcowej [fragment, Magazyn Filmowy]

„Często pod koniec okresu zdjęciowego słyszę ludzi z ekipy mówiących: no, skończyliśmy film. Zawsze wtedy mówię: skończyliśmy zdjęcia, a z filmem to jeszcze długa droga. Naprawdę jeszcze szereg miesięcy się potem pracuje. Postprodukcja jest długa, żmudna, kosztowna, nieliczni się teraz na tym znają i niewielu się do tego garnie, bo jest to sfera mało spektakularna i związana właśnie ze żmudną pracą” – Ewa Jastrzębska, kierownik produkcji ponad dwudziestu filmów fabularnych i dyrektor ds. produkcji Studia Munka, tak charakteryzuje okres rozciągający się między ostatnim dniem zdjęciowym a wykonaniem kopii wzorcowej.

Czytaj więcej: Postprodukcja, czyli między ostatnim dniem zdjęciowym a wykonaniem kopii wzorcowej [fragment,...

Bollywood w Krakowie – Krakówstan [fragment, Magazyn Filmowy]

„Jesteśmy otwarci na wymagające, międzynarodowe produkcje filmowe” – podkreśla Katarzyna Wodecka-Stubbs, kierownik generalny Krakow Film Commission. Przez pięć letnich tygodni w mieście pracowała indyjsko-polska ekipa filmu Bangistan.

Czytaj więcej: Bollywood w Krakowie – Krakówstan [fragment, Magazyn Filmowy]

Prawo przedruku [Magazyn Filmowy]

Kopiowanie na tzw. potrzeby prasowe stało się banalnie proste. Korzystanie z cudzej, rozpowszechnionej twórczości na zasadzie „kopiuj-wklej” w prasie drukowanej, a przede wszystkim w Internecie, na wszelkiego rodzaju portalach stało się plagą. W dobie Internetu nie trzeba wychodzić z domu, aby opracować „newsa” czy zebrać informacje do artykułu. Na jakich zasadach można legalnie korzystać w celach prasowych z artykułów stworzonych przez innych autorów?

Czytaj więcej: Prawo przedruku [Magazyn Filmowy]

Łódź Film Commission. Część 3: Łodzią do Gdyni [Magazyn Filmowy]

Co prawda film "Marynarz w Łodzi" Marcina Latałły dopiero powstaje, ale nawet bez morskich służb mundurowych łódzka ekipa z powodzeniem dopłynęła w tym roku do portu Gdynia.  W tym roku [2014] w Konkursie Głównym Festiwalu Filmowego w Gdyni Łódź Film Commission pokaże aż trzy filmy, które powstały z udziałem finansowym i organizacyjnym Miasta Łodzi. Przypomnijmy, że zarówno fundusz filmowy, jak i komisja działają w strukturach Urzędu Miasta Łodzi, które de facto staje się stroną producencką tych przedsięwzięć.

Czytaj więcej: Łódź Film Commission. Część 3: Łodzią do Gdyni [Magazyn Filmowy]

O nowym "Popiele i diamencie" powstającym w Afryce [fragment, Magazyn Filmowy]

Skąd zainteresowanie Nigeryjczyków "Popiołem i diamentem"?
Monika Derenda: Film trafił do Nigerii za sprawą Jana Simona, artysty wizualnego, który w swojej twórczości zajmuje się geografią kulturową. Przenosi ikony naszej kultury w inne strefy geograficzne i tam testuje, na ile są czytelne. Kiedy kilka lat wcześniej był w Nigerii, gdzie zetknął się z Nollywood, który ilościowo jest chyba największym rynkiem na świecie – według szacunków powstaje tam 50 filmów tygodniowo. Nollywood jest oddolnym zjawiskiem, które ukształtowało się w latach 90. W tej chwili ten przemysł się profesjonalizuje, ale nadal większość twórców to domorośli filmowcy, którzy nie korzystają z tradycji filmowej, a raczej z zasady „zrób to sam”. Filmy adresowane są do tamtejszej publiczności, a ich popularność jest tak duża, że praktycznie wyparły kino hollywoodzkie. No i pojawił się pomysł, żeby tam przetestować dzieło polskiej kinematografii – "Popiół i diament" Andrzeja Wajdy.

Czytaj więcej: O nowym "Popiele i diamencie" powstającym w Afryce [fragment, Magazyn Filmowy]

Zawód: producent [fragment, Magazyn Filmowy]

Edward Zajiček rozpoczyna swój opis profesji producenta od konfrontacji wyobrażeń potocznych z literaturą fachową. „W potocznym mniemaniu producent, to człowiek, który płaci i wymaga” – stwierdza znawca ekonomicznych aspektów kinematografii, dodając natychmiast, iż w rzeczywistości najczęściej w dużej mierze obraca on jedynie kapitałami powierzonymi mu przez inny podmiot (korporację, instytucję publiczną lub prywatnych inwestorów), a co więcej – w literaturze traktuje się go inaczej, mianowicie jako współautora filmu.

Czytaj więcej: Zawód: producent [fragment, Magazyn Filmowy]

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!