Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Patronaty Patronaty archiwalne Festiwal Kultura 2.0 „DOŚĆ!” 2013

Patronaty archiwalne

Festiwal Kultura 2.0 „DOŚĆ!” 2013

Festiwal Kultura 2.0

Ruszyła rejestracja na konferencję, która 11 października 2013 r. rozpocznie siódmą edycję, organizowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA), festiwalu Kultura 2.0. Odbywający się w tym roku pod hasłem „DOŚĆ!” festiwal będzie poruszał problematykę nadmiaru kultury. Patronat nad wydarzeniem przyjął serwis Audiowizualni.pl.

Kultura 2.0 to festiwal poświęcony nowym mediom oraz zastosowaniom i wpływom nowych technologii na kulturę. Pod towarzyszącym tegorocznej edycji hasłem „DOŚĆ!” kryje się rozważanie na temat nadmiaru kultury i sposobów radzenia sobie z nim. Cyfrowa kultura, której specyfiką jest łatwość do powielania się, to bogate archiwum treści dostępnych dla każdego, kto potrafi przebić się przez wielość dostępnych zasobów. Ta wolność dostępu i wyboru ma swoje konsekwencje i dotyczy także muzeów, archiwów, galerii i bibliotek, które mierzą się z zadaniem udostępniania zasobów online w taki sposób, aby odpowiadały one oczekiwaniom współczesnego odbiorcy kultury.
 
Kulturę 2.0 rozpocznie część konferencyjna 11 października, która w tym roku, z powodu trwającego właśnie remontu związanego z modernizacją siedziby Narodowego Instytutu Audiowizualnego, wyjątkowo odbędzie się w warszawskim klubie Basen (ul. Konopnickiej 6). Podczas tej konferencyjnej części festiwalu podjęta zostanie próba odpowiedzi na takie pytania jak: digitalizacja i co dalej? gdzie są granice archiwizacji? czy cywilizacja potrzebuje petabajtów zarchiwizowanych danych? jak udostępniać w sieci treści kultury i budować zainteresowanie użytkowników?
 
Otwarcie festiwalu odbędzie się z udziałem m.in.: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego oraz gości specjalnych tegorocznej edycji Kultury 2.0: Mathieu Gallet – dyrektora francuskiego Institut National de l’Audiovisuel (INA) oraz Jana Müllera – dyrektora holenderskiego Instytutu Sound & Vision.

Wykład otwarcia o krytycznej rewizji pojęcia „kultura 2.0”, a w tym procesów takich jak prywatyzacja i komodyfikacja społecznych wytworów w sieci wygłosi Rui Guerra – artysta, badacz i doradca instytucji kultury.

Nad tym „co dalej?” po digitalizacji zastanowią się uczestnicy dyskusji wokół ideologicznego i historycznego aspektu budowania archiwów i baz danych. W panelu wezmą udział m.in.: Iwona Kurz, Mateusz Halawa, Rui Guerra i Giulia Palladini.
Przykłady najnowszych projektów udostępniania treści archiwalnych, ich cele i rezultaty zostaną przedstawione podczas showcase z udziałem ekspertów. Omówione zostaną: projekt cyfrowej biblioteki audiowizualnej dla producentów inamediapro.com; openimages.eu i Sound of the Netherlands – projekty otwartych zbiorów audiowizualnych oraz kolekcji dźwięków Holandii; projekt Biblioteki Narodowej – polona.pl; projekt audioteki i wideoteki ninateka.pl.

„Muzeum to nie mauzoleum, czyli jak projektować user experience dla propagowania kultury” to temat wykładu Agnieszki Szóstek. W wykładzie poruszone zostaną kwestie projektowania user experience w kontekście całościowego podejścia do tworzenia projektu usługi kulturalnej z uwzględnieniem miejsca stron www w tym kontekście.

Tego dnia odbędą się również warsztaty skierowane do pracowników instytucji kultury, trzeciego sektora i wszystkich zainteresowanych udostępnianiem treści kultury. Podczas warsztatów trenerzy wspólnie z uczestnikami dokonają przeglądu współczesnych trendów w projektowaniu stron, na których udostępniane są szeroko pojęte zbiory, wskażą dobre praktyki i krytycznie przyjrzą się złym. Przeprowadzone będą trzy warsztaty, pierwszy z nich „Projekt Produkt” to prowadzony przez Jakuba Górnika będzie poświęcony temu, jak zabrać się za organizowanie projektu udostępniania w sieci treści kultury w kontekście myślenia produktowego: od wygenerowania pomysłu, poprzez uruchomienie, a skończywszy na pierwszej fazie jego funkcjonowania. „Jak nie stracić użytkowników – zadbaj o pozytywne emocje w serwisie kulturalnym” to warsztat Igi Mościchowskiej, którego uczestnicy zapoznają się z podstawowymi prawami i zasadami użyteczności, i tym jak wykorzystać psychologię poznawczą do projektowania interakcji. Trzecia grupa warsztatowa, od Weroniki Rochackiej dowie się czy „Siłami własnymi czy agencji?”, czyli jak realizować projekt udostępniania niekomercyjnych treści kultury w sieci w zależności od budżetu jakim się dysponuje.
 
Udział w konferencji jest bezpłatny, wystarczy zarejestrować się przez formularz dostępny na stronie www.kultura20.pl w zakładce „rejestracja”. Zapisy na warsztaty odbędą się w punkcie informacyjnym podczas trwania festiwalu.
 
Udostępnianie to nie tylko wpuszczanie treści w obieg, ale również jakość rejestracji spektaklu czy redakcji tekstu. Dlatego ważnym punktem tegorocznej edycji festiwalu jest koncert, który odbędzie się dzień po konferencji - 12 października również w klubie Basen (ul. Konopnickiej 6, Warszawa), oraz jego rejestracja audiowizualna realizowana z perspektywy publiczności, muzyków i instrumentów. Tego wieczoru wystąpią: założony przez Olę Rzepkę, znaną z takich zespołów jak Pogodno czy Wovoka, zespół Drekoty; grający muzykę z pogranicza surf rocka, country i psychodelii L.Stadt oraz nowy projekt Błażeja Króla i Maurycego Kiebzak-Górskiego – UL/KR, łączący ze sobą mroczną elektronikę, chwytliwe gitarowe melodie i magnetyczne teksty.
 
Od 2010 r. każdej edycji festiwalu Kultura 2.0 towarzyszy wystawa tzw. „sztuki nowych mediów”. Tegoroczna wystawa, podobnie jak cały festiwal, podejmować będzie temat nadmiaru kultury i sztuki – być może zupełnie podważając tezę o nadmiarze i przenosząc punkt ciężkości na rolę interfejsów w postrzeganiu kultury. Wystawa dostępna będzie od 22 października do 6 listopada w Galerii Kordegarda (ul. Krakowskie Przedmieście 15, Warszawa).
 
Dodatkowe informacje: www.kultura20.pl 


12 października 2013 r. podczas Festiwalu Kultura 2.0 „DOŚĆ!” na jednej scenie zagrają Drekoty, L.Stadt, UL/KR. Audiowizualna rejestracja z perspektywy publiczności, muzyków i instrumentów realizowana przez Otwartą Scenę (www.otwartascena.pl) to muzyczna propozycja Festiwalu Kultura 2.0, organizowanego przez Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA). Tegoroczna edycja Kultury 2.0, tym razem pod hasłem „DOŚĆ!” stawia pytanie o radzenie sobie z nadmiarem kultury, szczególnie kultury cyfrowej. Udostępnianie treści kultury to nie tylko wpuszczanie treści w obieg, ale również jakość rejestracji wydarzenia czy redakcji tekstu. I dlatego muzyczną atrakcję Kultury 2.0 będzie stanowiła ciekawa propozycja udostępniania i promowania polskiej muzyki alternatywnej - koncert zespołów: Drekoty, L.Stadt i UL/KR i jego niekonwencjonalna rejestracja, realizowane przez Otwartą Scenę.

Kultura 2.0 szuka możliwości nowych wymiarów uczestnictwa w sztuce. Rejestracja będzie poszerzona o perspektywę subiektywnego spojrzenia muzyków. Blichtr telewizyjnej relacji można zastąpić spojrzeniem z perspektywy zazwyczaj niedostępnej, tym samym intrygującej i dopełniającej odbiór. Dokumentacja audiowizualna pozwoli publiczności w Klubie Basen i później widzom w Sieci, którzy będą mogli oglądać koncert w portalu NInA www.ninateka.pl oraz na www.otwartascena.pl, być jeszcze bliżej chwili kiedy emocja i myśl staje się muzyką.

Podczas koncertu zagrają Drekoty - zespół założony w 2011 roku przez Olę Rzepkę, perkusistkę i pianistkę znaną z takich zespołów jak Wovoka, Alte Zachen, Pogodno, Graal czy The Complainer. Z trudności zakwalifikowania muzyki Drekoty uczyniły swój atut, a ich gatunkiem stał się brak gatunku. Bazowe instrumentarium zespołu to perkusja, klawisze i trzy przeplatające się wokale (Ola Rzepka, Magda Turłaj, Natalia Pikuła).

Wystąpi również L.Stadt, grupa łącząca surf rock, country i psychodelię, w składzie: Łukasz Lach, Adam Lewartowski, Andrzej Sieczkowski i Piotr Gwadera. Producentem ich pierwszej płyty był Mikael Count, który pracował m.in. z Radiohead. Materiał na najnowszą płytę „You Gotta Move” został zarejestrowany w Teksasie, a południowa muzyka w aranżacjach łódzkich muzyków przekonała także miejscową publiczność, a nawet miejscowych artystów.

Trzecim zespołem, który zagra tego wieczoru jest UL/KR, nowy projekt gorzowianina Błażeja Króla, łączący ze sobą mroczną elektronikę, chwytliwe gitarowe melodie i magnetyczne teksty. Skład grupy uzupełnia Maurycy Kiebzak-Górski, jeden z najzdolniejszych gorzowskich instrumentalistów. Debiutancki album grupy, wydany w ubiegłym roku, został okrzyknięty mianem najlepszego debiutu ostatnich lat w polskiej muzyce niezależnej.

Na świecie funkcjonuje szereg projektów niestandardowego udostępniania muzyki. „Koncerty na wynos” na stronie La Blogothèque www.blogotheque.net to francuski projekt stawiający na nietypowe otoczenie występu zespołu: muzycy grają i śpiewają spacerując po chodniku, stojąc na klatce schodowej czy w windzie towarowej. Koncerty From the Basement www.fromthebasement.tv odbywają się w piwnicy bez publiczności. Otwarta Scena realizuje podobny format - bez prowadzącego, bez publiczności. Te internetowe projekty przejęły rolę muzycznych telewizji. Tu jednak kładzie się nacisk na muzykę, nie na promocyjne mizdrzenie.

Bilety w cenie 15 zł do nabycia od 30.09. do 11.10. w klubach Plan B i Powiększenie lub w Basenie w dniu koncertu od 19.00.

Więcej na stronie: www.kultura20.pl

 

 

AddThis Social Bookmark Button
 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!