Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Postprodukcja Dźwięk

Dźwięk i efekty dźwiękowe w filmie - rozwój technik i technologii

W zależności od rodzaju filmu i oczekiwań jego twórcy efekty dźwiękowe mogą być traktowane marginalnie lub wręcz pierwszoplanowo. Podkładanie efektów wymaga od reżysera dźwięku dużego osłuchania, znajomości akustyki, fizyki i  psychologii, a właściwie dobrane efekty  pomagają, razem z pozostałymi warstwami  dźwiękowymi, stworzyć niezapomniany nastrój, który widz na długo zapamięta. Tylko w pierwszych latach kina dźwiękowego  za ideał uznawano stuprocentowy realizm dźwiękowy, np. każdemu nadejściu bohatera towarzyszył odgłos jego kroków. Ale już Federico Fellini chwalił się, że w jego filmach nigdy nie słychać stąpania bohaterów.

Czytaj więcej: Dźwięk i efekty dźwiękowe w filmie - rozwój technik i technologii

Imitacja dźwięku - Technika Foleya

Mówiąc o ścieżce dźwiękowej przeciętny widz myśli o muzyce, zapominając o dialogach, odgłosach otoczenia i różnego rodzaju efektach dźwiękowych. A przecież bez odgłosów tła film byłby sztuczny, obcy, niezbliżający się nawet do realnego świata. Dlatego też podkładanie efektów wymaga od reżysera dźwięku konkretnej wiedzy i sprecyzowanego wyobrażenia, jaki efekt będzie najlepiej pasować do konkretnych fragmentów filmu, odszukania efektu, wreszcie ustalenia jego konkretnego brzmienia.

Czytaj więcej: Imitacja dźwięku - Technika Foleya

Imitacja dźwięku - Słuch idealny wskazany

W mojej profesji relacja mistrza z uczniem powinna przypominać tę rodem z dalekowschodnich sztuk walki – twierdzi Henryk Zastróżny. Jeden z najlepszych w Polsce imitatorów dźwięku, imitował go w takich produkcjach, jak m.in. „Kingsajz”, „Wielki Tydzień”, „W pustyni i w puszczy”. Autor efektów synchronicznych do m.in. „Wojny polsko-ruskiej”, „Rewersu”, „Lasu”, efektów dźwiękowych do „Gier ulicznych”, „Ogniem i mieczem”, „Małej Moskwy”, operator dźwięku w „Bez końca” opowiada o tym, jak dziś wygląda ten zawód, sprawdzonych wróżbach Cyganki i słuchu idealnym.

Czytaj więcej: Imitacja dźwięku - Słuch idealny wskazany

Muzyka filmowa - Nie jestem twarzą filmu, ale jego plecami

Mikołaj Trzaska - klarnecista i saksofonista, jeden z liderów zespołów Miłość i Łoskot, improwizator, stały współpracownik Wojciecha Smarzowskiego, kompozytor muzyki do jego „Domu złego”, „Róży”, „Drogówki” i „Pod Mocnym Aniołem” - opowiada o szczególnej emocjonalnej relacji łączącej go z reżyserem „Wesela”, muzycznym cateringu i uciążliwej, z jego punktu widzenia, promocji filmu, w której nie musi uczestniczyć.

Czytaj więcej: Muzyka filmowa - Nie jestem twarzą filmu, ale jego plecami

Muzyka filmowa - Rola piosenki końcowej w filmie

To prawda trudna do zaakceptowania, jednak często z filmu wypełnionego piękną profesjonalną muzyką, widownia zapamiętuje i zauważa tylko końcowa piosenkę, jeśli jest to przebój. Piosenki do serialów trwają czasami jedynie po 20 sekund. Jednak ich atutem nie do zbicia jest fakt, że mogą być motywem przewodnim do całego filmu. Piosenki muszą być stylistycznie dopasowane do całości jaką jest produkt audiowizualny. Niezwykle istotny jest tu proces produkcji i aranżacji potrafi on diametralnie zmienić ich charakter. Zmieniać można w ten sposób nie tylko kontekst historyczny utworu ale także np. jego wydźwięk emocjonalny. Utwory można aranżować je na instrumentarium akustyczne, elektroniczne lub mieszane czy np. wykorzystać z piosenki jedynie motyw przewodni i opracować instrumentowanie na orkiestrę symfoniczną.

Czytaj więcej: Muzyka filmowa - Rola piosenki końcowej w filmie

Muzyka filmowa - Konsultacja muzyczna w filmie

Konsultant muzyczny to osoba, która m.in. pomaga reżyserowi dobrać soundtrack do filmu i jest ekspertem z zakresu muzyki. Może wskazać reżyserowi najlepszego kompozytora, lub sam zaproponować poszczególne piosenki, które będą ilustrować film. Pełni on m.in. funkcję doradczą - zarówno dla reżysera, jak i producenta.

Czytaj więcej: Muzyka filmowa - Konsultacja muzyczna w filmie

Realizacja dźwięku - W pracy operatora dźwięku dokonał się prawdziwy skok technologiczny

Dzisiaj brakuje pieniędzy na produkcję filmową a na dźwięk w szczególności – twierdzi Piotr Domaradzki. Operator dźwięku wielu ważnych produkcji porównuje styl i dyscyplinę pracy w swojej profesji za czasów PRL i dziś, ocenia też jakość współczesnych scenariuszy.

Czytaj więcej: Realizacja dźwięku - W pracy operatora dźwięku dokonał się prawdziwy skok technologiczny

Realizacja dźwięku - Dźwiękowa konstrukcja postaci, bohater w obrazie dźwiękowym

Bohater (ang. film hero) jako jedna z głównych postaci dzieła filmowego (zarówno tragiczna, jak i komediowa), znajduje się w centrum uwagi reżysera. Wokół niego koncentruje się akcja i zbudowany zostaje świat przedstawiony dzieła.  Nie tylko świat motywów czy sposobów działania, świat obrazów danej epoki lecz także świat dźwięku, jaki towarzyszy mu w filmie i wzmaga towarzyszące jego losom emocje.

Czytaj więcej: Realizacja dźwięku - Dźwiękowa konstrukcja postaci, bohater w obrazie dźwiękowym

Realizacja dźwięku - O specyfice pracy operatora dźwięku

Praca na planie wymaga od dźwiękowców dużego refleksu oraz umiejętności współpracy z ekipą – twierdzi Jarosław Bajdowski. Operator dźwięku opowiada o początkach swojej pasji zawodowej, specyfice pracy i konieczności zachowania dystansu do nieuniknionych, łączących się z nią konfliktów.

Czytaj więcej: Realizacja dźwięku - O specyfice pracy operatora dźwięku

Realizacja dźwięku - Dobry dźwięk to taki, który dobrze komunikuje się z widzem

Problemem, który trzeba rozwiązać jest to, jak podtrzymać uwagę widza a jednocześnie nie dawać mu niepotrzebnych podpowiedzi, bodźców, uatrakcyjnień – mówi Jacek Hamela. Katarzyna Dzida-Hamela i Jacek Hamela – operatorzy i realizatorzy dźwięku prowadzący ProSoundStudio – podkreślają potrzebę konkurencyjności rodzimej oferty w zakresie dźwięku filmowego, opowiadają o spójności dzieła audiowizualnego i trudnej kreacji dźwięku.

Czytaj więcej: Realizacja dźwięku - Dobry dźwięk to taki, który dobrze komunikuje się z widzem

Montaż dźwięku, realizacja dźwięku - Do sukcesu potrzebne są talent, technologia, pieniądze i czas

Dźwięk słyszany przez widza w kinie to wielkie oszustwo – twierdzi Michał Jankowski. Operator dźwięku i autor efektów synchronicznych wyjaśnia, dlaczego tak uważa, opowiada o przyczynach, dla których dźwięk w polskim filmie nie dorównuje hollywoodzkiemu, pracy na planie oraz postprodukcji w studiu.

Czytaj więcej: Montaż dźwięku, realizacja dźwięku - Do sukcesu potrzebne są talent, technologia, pieniądze i czas

Postprodukcja dźwięku - Nic nie zastąpi studia ze zgraniem dźwięku 5.1, jego przestrzenności i miksu

Gdy finalny etap tworzenia i zgrania dźwięku zostaje pominięty, zatraca się jego kinowa jakość – twierdzi Malwina Czajka. Koordynator w Toya Studios w Łodzi podkreśla zalety dużych studiów, opowiada o kłopotach, z jakimi boryka się branża i złej jakości dźwięku kinowego.

Czytaj więcej: Postprodukcja dźwięku - Nic nie zastąpi studia ze zgraniem dźwięku 5.1, jego przestrzenności i miksu

Postprodukcja dźwięku - Dużą konkurencję stanowią studia reklamowe

Najlepiej współpracuje się z producentami ceniącymi jakość – twierdzi Marcin Kasiński. Z Kacprem Habisiakiem i Marcinem Kasińskim, reżyserami dźwięku i współwłaścicielami studia Dreamsound rozmawiamy o kondycji rynku realizatorów dźwięku, ich potrzebie różnorodnych projektów i ewolucji jakości dźwięku w polskim kinie. Studio Dreamsound posiada jedyne w Polsce studio do zgrania dźwięku wyposażone w licencjonowany system Dolby Atmos.

Czytaj więcej: Postprodukcja dźwięku - Dużą konkurencję stanowią studia reklamowe

Postprodukcja dźwięku - Obserwujemy spory progres jakości dźwięku w polskim kinie

Postprodukcja dźwięku jest ostatnim etapem produkcji filmowej i jeśli któremuś z działów nie uda się zrobić jakiegoś elementu filmu na czas, to realizatorzy dźwięku, zaczynając z opóźnieniem i tak muszą skończyć wszystko w terminie, bo data premiery jest od dawna ustalona – mówi Sebastian Włodarczyk. Inżynier dźwięku związany z Alvernia Studios podkreśla znaczenie postępu technologicznego w swojej branży i opowiada o specyfice pracy z dźwiękiem.

Czytaj więcej: Postprodukcja dźwięku - Obserwujemy spory progres jakości dźwięku w polskim kinie

Archiwizacja dźwięku: Rola banków dźwięków w postprodukcji

Obsesjonatami archiwizacji wszystkich swoich materiałów (zarówno źródłowych jak i finalnych) są dziennikarze. Latami przetrzymują teksty nie tylko w komputerze, ale też w formie papierowej – zgromadzone w tekturowych teczkach notatki i wycinki z gazet. Nie pozbywają się nagrań na kasetach magnetofonowych (np. wywiadów nagranych na analogowych dyktafonach), mimo że często mają ich kopie cyfrowe, w komputerze, na zapasowych dyskach zewnętrznych czy płytach CD. Być może tuż za nimi znajdują się dźwiękowcy, gromadzący zbierane przez siebie dźwięki na użytek kolejnych projektów.

Czytaj więcej: Archiwizacja dźwięku: Rola banków dźwięków w postprodukcji

Technologia - Systemy Dolby Atmos i Auro 3D. Wirtualna rzeczywistość dźwięku

Świat dźwięku jest tak samo ważny jak świat obrazów. Obydwa  potrzebują technologicznego rozwoju, aby wzmacniać swój przekaz kierowany do publiczności. Przyszłością może być system Dolby Atmos - przełomowa i zmieniająca zasady gry technologia pozwalająca wytworzyć w kinie wirtualną, trójwymiarową, rzeczywistość dźwięku. 

Czytaj więcej: Technologia - Systemy Dolby Atmos i Auro 3D. Wirtualna rzeczywistość dźwięku

Case study: 10 filmów z niezapomnianym montażem dźwięku

Określenie montaż dźwięku  (sound editing, sound montage) to  zawód filmowy, którego nazwa pojawiła się w Stanach Zjednoczonych dopiero w końcówce lat 70. XX w. Tak o tym mówił Walter Murch ośmiokrotnie nominowany do Oscarów, zdobywca  statuetek za „Czas Apokalipsy” i „Angielskiego pacjenta”: „Termin sound montage został wymyślony po to, aby nie straszyć związków zawodowych. Co to jest sound montage? Ja wiem, ale to nie odpowiadało żadnej z kategorii zawodowych. Chciałem uniknąć określenia sound editing by Walter Murch, ponieważ w związku zawodowym zastanawialiby się, kim jestem i dlaczego nie jestem ich członkiem. Więc na planie „Czasu Apokalipsy” wybrałem sobie określenie sound designer (projektant dźwięku”). Przypominamy tytuły, w których zastosowano nowatorskie i wyjątkowe rozwiązania montażu dźwięku. 

Czytaj więcej: Case study: 10 filmów z niezapomnianym montażem dźwięku

Case study: Powstanie warszawskie - dźwięk

Na tak kreacyjny film można czekać całe życie, to odpowiedzialność, ale i wielka podróż – tak operator i reżyser dźwięku Bartosz Putkiewicz, nagradzany na festiwalu w Gdyni za swój wkład w „Jestem” Doroty Kędzierzawskiej i „Salę samobójców” Jana Komasy, podsumowuje pracę przy „Powstaniu warszawskim”. Opowiada też o atutach „Miasta 44”

Czytaj więcej: Case study: Powstanie warszawskie - dźwięk

Case study: Gwiezdne Wojny (wersja specjalna) - dźwięk

Premiera „Gwiezdnych Wojen” George’a Lucasa (25 maja 1977 r.) miała ogromny wpływ na rozwój przemysłu kreatywnego, technik filmowych efektów specjalnych i technik dźwiękowych. Bezprecedensowa ponowna postprodukcja jednej z najbardziej kasowych serii filmów na świecie to prawdziwa lekcja historii nowych technologii w produkcji audiowizualnej.

Czytaj więcej: Case study: Gwiezdne Wojny (wersja specjalna) - dźwięk

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!