Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Postprodukcja Kopia filmowa

Archiwizacja wieczysta - Master cyfrowy a kopia światłoczuła

Jak mocno cyfryzacja wkroczyła w nasz świat wiedzą najlepiej dziennikarze i… producenci filmowi, bo to ich zawody w ciągu ostatniej dekady zmieniły się całkowicie. Efekty ich pracy dla odbiorców wyglądają niemal tak samo, gazety wciąż trafiają do naszych domów, a filmy wyświetlane są w kinach, choć mamy już wiele innych możliwości obcowania z tymi mediami (dostęp przez Internet, telefony komórkowe, tablety, itp.). Prawdziwa rewolucja odbyła się na zapleczu – urządzenia i nośniki analogowe zastąpiły te z zapisem zerojedynkowym. Ale nie oznacza to, że zapis analogowy to przeżytek. Wręcz przeciwnie – to jedyna gwarancja zachowania danych w stanie niezmienionym.

Czytaj więcej: Archiwizacja wieczysta - Master cyfrowy a kopia światłoczuła

Kopia światłoczuła i kopia cyfrowa - Technologiczne zalety taśmy analogowej

To, czy wrócą u nas filmy fabularne realizowane na negatywie, zależy od operatorów – mówi Małgorzata Roguska. Kierownik laboratorium Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych podkreśla technologiczne zalety taśmy analogowej, porównuje sposoby archiwizacji negatywu i materiałów cyfrowych oraz zastanawia się nad przyszłością taśmy.

Czytaj więcej: Kopia światłoczuła i kopia cyfrowa - Technologiczne zalety taśmy analogowej

Kopia światłoczuła i kopia cyfrowa - brak jest światowych standardów zapisu cyfrowego

Gdzieś powinny być zapisane jakieś reguły dla archiwizacji zapisu cyfrowego, wciąż jednak nie istnieją światowe standardy w tym zakresie – mówi Piotr Karniewicz. Dyrektor Sprzedaży w Digital 35 - uprzednio Bussines Unit Manager w dziale kinematografii Kodak Polska - opowiada o zaprzestaniu produkcji kopii eksploatacyjnych 35 mm, potrzebie archiwizacji na taśmie filmowej i jej metodach.

Czytaj więcej: Kopia światłoczuła i kopia cyfrowa - brak jest światowych standardów zapisu cyfrowego

Zapis cyfrowy: Kopia cyfrowa - tragedia w wersji demo

O ryzyku katastrofy w świecie cyfrowym powiedziano dość dużo. Ale jak to ze wszystkimi ostrzeżeniami bywa, dopóki nas nie dotkną bezpośrednio – interesujemy się nimi co najwyżej pobieżnie. Myślimy: „coś, ktoś mówił, że nie powinno się tak robić, ale to pewnie mnie nie dotyczy”. Lecz jak trafia się prawdziwa tragedia – rusza lawina działań. Otóż tragedia się w jakimś sensie zdarzyła, choć szczęśliwe bez dramatycznych skutków. Powiedzmy - wersja demo tragedii: nominowany do Oscara film Andrzeja Wajdy, pierwszy w Europie film postprodukowany w 4K, złożony w Filmotece Narodowej jako pierwszy film w tej rozdzielczości archiwizowany cyfrowo - właśnie stracił ostatni akt. Bezpowrotnie. Mam nadzieję, że ruszy lawina działań.

Czytaj więcej: Zapis cyfrowy: Kopia cyfrowa - tragedia w wersji demo

Zapis cyfrowy - Pozory mylą, czyli kruchość cyfrowej potęgi

Żyjemy w czasach, w których wszystko się digitalizuje. Muzykę, zdjęcia, książki i filmy. To nieunikniony proces rozwoju dającego nowe, fantastyczne możliwości kreacji. Dzięki cyfrowemu zapisowi obrazu i dźwięku, cyfrowej obróbce w postprodukcji i cyfrowej projekcji zyskujemy nowe możliwości. Możliwości nieograniczone niczym, poza naszą własną wyobraźnią. Użyjmy tej wyobraźni także do tego, by nie stracić bezpowrotnie efektów naszej pracy.

Czytaj więcej: Zapis cyfrowy - Pozory mylą, czyli kruchość cyfrowej potęgi

Zapis cyfrowy - Cyfrowa pułapka 2

Technologia cyfrowa jest wspaniała. Można wszystko. Łatwo, bez ograniczeń, szybko. Jej rozwój sprawia, że kino (jakościowo) zaczyna faktycznie wchodzić pod strzechy. Telewizory HD i domowe projektory HD oraz systemy dźwięku dookólnego pozwalają na przeżycia jak w kinie. I będzie jeszcze lepiej – bo przed nami rewolucja 4K. Czy jesteśmy na nią gotowi? Nie, bo dzisiejsza produkcja cyfrowa jest mniej jakościowa niż analogowa taśma filmowa. Paradoksalnie.

Czytaj więcej: Zapis cyfrowy - Cyfrowa pułapka 2

Zapis cyfrowy - Wpływ cyfrowej dystrybucji filmu na postprodukcję dźwięku

W Polsce dokonało się już przejście na technologię cyfrową. Odchodzenie od systemu Dolby Digital i zapis filmu w postaci pliku na twardym dysku zmienia zasadniczo funkcjonowanie systemu dystrybucji w kinach.

Czytaj więcej: Zapis cyfrowy - Wpływ cyfrowej dystrybucji filmu na postprodukcję dźwięku

Archiwizacja cyfrowa - Taśmę światłoczułą z planu filmowego wyparły nowe technologie

Rozmawiamy z Aleksandrą Kraus. Autorka rekonstrukcji cyfrowej klasyki polskiego kina i kolorystka pracująca przy filmach współczesnych wspomina ćwiczenia na kopii w szkole filmowej, opowiada o nowoczesnych kamerach i zastanawia się nad przyszłymi metodami archiwizacji materiałów cyfrowych.

Czytaj więcej: Archiwizacja cyfrowa - Taśmę światłoczułą z planu filmowego wyparły nowe technologie

Archiwizacja wieczysta - Kopia wzorcowa i archiwizacja materiałów kinematograficznych

Kopia wzorcowa (master) jest pierwszym egzemplarzem skończonego filmu. Jest to kopia o możliwie najwyższej jakości zapisu, oparta na oryginalnych negatywach obrazu i dźwięku, stanowiąca wzorzec  filmu (tak pod względem artystycznym, jak i technicznym) dla produkcji kopii użytkowych: pokazowych i emisyjnych, dlatego nie należy zapominać o tym, że kopia wzorcowa jest materiałem archiwizacyjnym i nie powinna być przeznaczona do eksploatacji.

Czytaj więcej: Archiwizacja wieczysta - Kopia wzorcowa i archiwizacja materiałów kinematograficznych

Archiwizacja - Dlaczego profesjonalna archiwizacja obrazu filmowego ma sens?

Ostatni akt archiwizowanego w wersji cyfrowej “Katynia” Andrzeja Wajdy, przechowywanego w Filmotece Narodowej, został utracony. Przyczyną mechanicznego uszkodzenia jednego z dysków był najprawdopodobniej jego upadek. Na szczęście, istnieje jeszcze wersja HD na kasetach oraz analogowa. W świetle tego zdarzenia powraca temat archiwizacji polskich filmów. Co powinniśmy zrobić, by zachować je dla przyszłych pokoleń?...

Czytaj więcej: Archiwizacja - Dlaczego profesjonalna archiwizacja obrazu filmowego ma sens?

Technologia - Historia narodzin techniki filmowej

Moment narodzin X muzy nie jest jasno określony. Dla jednych jej erę rozpoczyna film pochodzący z 1888 roku „Roundhay Garden Scene” autorstwa francuskiego prekursora nowej sztuki, Louisa Le Prince’a. Pionierska praca (której kilkusekundowe fragmenty są najstarszym zachowanym materiałem filmowym) nakręcona została przez wynalazcę jednoobiektywową kamerą filmową własnej konstrukcji (z braku odpowiedniej techniki projekcyjnej nigdy nie została zaprezentowana publicznie). Inni palmę pierwszeństwa oddają amerykańskiemu wynalazcy Thomasowi Edisonowi, w którego pracowni skonstruowany został pierwszy system kinematograficzny, składający się z kamery, tzw. kinetopraphu  i urządzenia do oglądania filmów zwanego kinetoscopem. Za oficjalny początek kinematografii uznaje się obecnie datę 28 grudnia 1895 roku. Tego dnia w Grand Cafe, przy Boulevard des Capucines w Paryżu, odbył się pierwszy odpłatny seans filmu „Wyjście robotników z fabryki” braci Lumière.

Czytaj więcej: Technologia - Historia narodzin techniki filmowej

Technologia - Taśma filmowa, jej budowa i właściwości

Najstarszym – ale wciąż obecnym i odgrywającym ważną rolę w przemyśle kinematograficznym nośnikiem materiału filmowego jest taśma filmowa. W zależności od etapu produkcji używa się innego jej rodzaju:  do rejestracji obrazu służy taśma zdjęciowa, z której – po chemicznej obróbce laboratoryjnej – otrzymuje się kopię negatywową filmu (tzw. master).  Z błony negatywowej wykonuje się kopię duppozytywową (na drobnoziarnistej taśmie o małej czułości, inaczej zwaną kopią lawendową), a następnie kopię dupnegatywową (osobno jest zapisywany negatyw  tonu, czyli sam dźwięk). Dopiero z tych postaci tworzona jest kopia pozytywowa – czyli materiał eksploatacyjny (charakteryzuje się ona niższą w stosunku do negatywu światłoczułością przy większym współczynniku kontrastowości).

Czytaj więcej: Technologia - Taśma filmowa, jej budowa i właściwości

Rekonstrukcje filmowe - Młodemu pokoleniu nie jesteśmy w stanie wytłumaczyć, że obraz analogowy jest lepszy, bardziej przestrzenny, ładniejszy

Nie wymyślono niczego lepszego od taśmy jako nośnika obrazu – twierdzi Ewa Chudzik. Kolorystka Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych opowiada o początkach kariery, zbyt radykalnym w Polsce odejściu od taśmy i rekonstrukcji cyfrowej filmów.

Czytaj więcej: Rekonstrukcje filmowe - Młodemu pokoleniu nie jesteśmy w stanie wytłumaczyć, że obraz analogowy...

Rekonstrukcje filmowe - Cyfrowe Repozytorium Filmowe i projekt cyfryzacji polskiej klasyki filmowej KinoRP

Utworzyliśmy repozytorium, by mieć pewność, że zrekonstruowane filmy będą należycie przechowywane – mówi Grzegorz Molewski. Pomysłodawca i organizator Cyfrowego Repozytorium Filmowego oraz koordynator projektu KinoRP opowiada o początkach cyfryzacji polskich filmów i pierwszym pokazie cyfrowo zrekonstruowanego obrazu oraz podkreśla konieczność obecności takich filmów w przestrzeni społecznej.

Czytaj więcej: Rekonstrukcje filmowe - Cyfrowe Repozytorium Filmowe i projekt cyfryzacji polskiej klasyki...

Rekonstrukcje filmowe - Odnawianych cyfrowo filmów jest wciąż zbyt mało

Martwi mnie to, że nasza działalność rekonstrukcyjna nie ma gwarancji ciągłości – mówi Andrzej Łucjanek. Członek Zarządu nagrodzonego przez PISF studia Fixafilm opowiada o trudnościach, na jakie napotykają polscy specjaliści związani z rekonstrukcją filmów, złożoności projektów i pracy pod presją czasu.

Czytaj więcej: Rekonstrukcje filmowe - Odnawianych cyfrowo filmów jest wciąż zbyt mało

Rekonstrukcje filmowe - Rozwój rynku filmowego i cyfrowe rekonstrukcje

Byliśmy pionierami w dziedzinie rekonstrukcji filmów na dużą skalę nie tylko w Europie, ale i na świecie – mówi Jędrzej Sabliński. Szef DI Factory chwali dobry system finansowania polskich produkcji, oczekuje wprowadzenia ulg podatkowych dla zagranicznych producentów i podkreśla znaczenie naszego kraju w dziedzinie cyfrowej rekonstrukcji.

Czytaj więcej: Rekonstrukcje filmowe - Rozwój rynku filmowego i cyfrowe rekonstrukcje

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!