Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Postprodukcja Obraz

Historia efektów specjalnych (cz. 1) – efekty optyczne i mechaniczne

Według „Encyklopedii kina” pod redakcją Tadeusza Lubelskiego efekty specjalne to: „określenie ogólne dla wszystkich tricków filmowych realizowanych zarówno w ramach inscenizacji (przed kamerą), jak i z pomocą techniki filmowej (zdjęciowej). Dzieli się je na: efekty optyczne (osiągane za pomocą specjalnych technik zdjęciowych lub w laboratoryjnej obróbce taśmy – np. zdjęcia nakładane; zaciemnienie; przenikanie; roletka, ściemnienie i rozjaśnienie) i efekty mechaniczne, zwane tez efektami produkcyjnymi – ze względu na fazę ich powstawania (rozwiązania inscenizacyjne służące do wywoływania iluzji)”. Po niemal 120 latach istnienia kina twórcy mają do dyspozycji szeroki wachlarz rozmaitych technik przydatnych do tworzenia efektów specjalnych. We współczesnym kinie, zwłaszcza tym, które nie aspirując do rangi sztuki, nastawione jest na masowego widza trudno spotkać film pozbawiony jakichkolwiek zmian specjalnych. To znak czasu: aby wyciągnąć widza z kapci i fotela przed telewizorem do kina trzeba go zanęcić czymś wyjątkowym.

Czytaj więcej: Historia efektów specjalnych (cz. 1) – efekty optyczne i mechaniczne

Historia efektów specjalnych (cz. 2) – efekty komputerowe i filmy CGI

Współcześnie używanie skomplikowanych efektów specjalnych znacznie wybiega poza usankcjonowane przez lata praktyki ramy. Funkcje zarezerwowane dotychczas dla reżysera, scenarzysty, czy operatora przejmują technicy i artyści siedzący przed monitorami komputerów. Tworzone przez nich efekty decydują o powodzeniu przede wszystkim filmów fantasy, science fiction czy katastroficznych. Jednak nawet najbardziej efektowne efekty specjalne nie są w stanie przykryć miałkości fabuły i zamaskować brak pomysłów. Efekt nowości szybko się zużywa. Przykładem jest trylogia rodzeństwa Wachowskich z Matriksem w tytule. Gdy pierwsza część (1999) była niewątpliwie kamieniem milowym w cyfrowej rewolucji, to kolejne już tylko jej kopiami nie wnoszącego nowej jakości i efektu zaskoczenia. Analizując kolejne części „Matriksa” łatwo wywnioskować, że obecnie – mimo mnogości środków stylistycznych – nawet obrazy całkowicie wygenerowane komputerowo (czyli w międzynarodowej nomenklaturze CGI – Computer Generated Images) aby zaskoczyć powinny oferować coś, czego widz się na ekranie nie spodziewa.

Czytaj więcej: Historia efektów specjalnych (cz. 2) – efekty komputerowe i filmy CGI

Historia efektów specjalnych (cz. 3) – nowe światy, dawni aktorzy

Polityką stosowania efektów specjalnych rządzi po pierwsze potrzeba widowiska, po drugie konieczność utrzymania rozsądnych kosztów realizacji. Nawet najbardziej pokaźny budżet lepiej zniesie np. w scenach pożaru użycie malowanych dekoracji i nietanich technik kopiowania optycznego zamiast spalenia specjalne zbudowanej budowli. Zdjęcia do tylnej projekcji, choć wymagają oddzielnej grupy zdjęciowej, też są tańsze od zabierania aktorów i ekipy na plan. Na przykład aby jak najwięcej zaoszczędzić w filmie „Titanic” (1998) część dekoracji zbudowano, część utworzono ze zdjęć kombinowanych, a pozostała powstała za pomocą techniki cyfrowej.

Czytaj więcej: Historia efektów specjalnych (cz. 3) – nowe światy, dawni aktorzy

Efekty specjalne – Realizacja efektów CGI, VFX, usługi outsourcingowe

Albo stosunek branży filmowej do pracy artystów od efektów specjalnych się poprawi, albo nastąpi kryzys tych usług – mówi Jakub Knapik. VFX i CG supervisor związany z Platige Image wspomina współpracę z duńską Zentropą przy „Antychryście” i „Melancholii” Larsa von Triera, opowiada o rosnących wymaganiach widzów wobec wizualnej strony filmów i outsourcingu wpływającym negatywnie na jakość efektów.

Czytaj więcej: Efekty specjalne – Realizacja efektów CGI, VFX, usługi outsourcingowe

Efekty specjalne - Kulisy tworzenia realizacji VFX i CGI

Specjaliści od efektów są jak Pablo Picasso lub Vincent van Gogh malujący obrazy nie swoje, lecz kogoś, kto stoi za ich plecami i opisuje im, co dokładnie mają stworzyć – mówi Filip Kaczorek. VFX/CG supervisor związany ze studiem ATM FX opowiada o tym, jak trudno przełożyć reżyserską wizję na ujęcie z efektami specjalnymi, rynkowej hegemonii dużych studiów i przewadze filmów kostiumowych nad tymi, które rozgrywają się współcześnie.

Czytaj więcej: Efekty specjalne - Kulisy tworzenia realizacji VFX i CGI

Efekty specjalne - Od kilku lat postprodukcja bardzo szybko się zmienia

Wolę efekty tworzyć tam, gdzie to konieczne a nie traktować je jak sztukę dla sztuki – mówi Marcin Drabiński. VFX i CG supervisor ze studia Chimney Pot opowiada o pracy nad polskimi filmami, zmianach zachodzących w procesie postprodukcji w ostatnich latach i przyszłości efektów specjalnych.

Czytaj więcej: Efekty specjalne - Od kilku lat postprodukcja bardzo szybko się zmienia

Efekty specjalne - Filmy pozostaną, w przeciwieństwie do reklamy, której żywot jest bardzo krótki

Rozbudowane działania postprodukcyjne to już standard, nie tylko w kinie zagranicznym, ale i polskim – mówi Piotr Galon. Prezes Zarządu studia Lightcraft opowiada o pozakomercyjnych wartościach, jakie niesie ze sobą inwestowanie w kino, czynnikach wpływających na powodzenie filmu u widzów i najciekawszych wyzwaniach dotyczących pracy nad efektami specjalnymi.

Czytaj więcej: Efekty specjalne - Filmy pozostaną, w przeciwieństwie do reklamy, której żywot jest bardzo krótki

Kolor w filmie - Historia, znaczenie i rola barw w dziele filmowym

– Poprzez ruchy kamery (lub ich brak) nastrój jaki stwarza oświetlenie i kolor, zawsze szukam dróg dostępu do wewnętrznego świata bohaterów – twierdzi wybitny operator amerykański Edward Lachman, autor zdjęć do m.in., „Przekleństw niewinności”, „Erin Brockovich”, austriackiej trylogii „Raj”, nominowany do Oscara za  „Daleko od nieba”. – Kolor można przedstawić środkami obrazowymi, poprzez symboliczną lub psychologiczną interpretację. Zawsze bardziej interesowało mnie zastosowanie symbolicznych środków jako sposobu przekazywania opowieści.

Czytaj więcej: Kolor w filmie - Historia, znaczenie i rola barw w dziele filmowym

Colour grading (tzw. korekcja barwna) - o roli kolorystów i twórców efektów specjalnych w procesie postprodukcji

Potrzebujemy uznania tak samo, jak reszta ekipy – twierdzi Marcin Kryjom. Prezes Zarządu studia D35 i specjalista colour grading mówi o niedocenianiu osiągnięć rodzimej branży postprodukcyjnej i możliwościach dalszego rozwoju obrazu cyfrowego.

Czytaj więcej: Colour grading (tzw. korekcja barwna) - o roli kolorystów i twórców efektów specjalnych w...

Colour granding (tzw. korekcja barwna), efekty specjalne - Rewolucja cyfrowa już się dokonała

Komputerowe efekty specjalne mają coraz większy udział w polskim kinie, są też coraz lepiej robione - twierdzi Aleksandra Kraus. Kolorystka pracująca przy filmach współczesnych oraz rekonstrukcji cyfrowej klasyki polskiego kina mówi o specyfice swojej pracy i sytuacji specjalistów korekcji barwnej na rynku audiowizualnym w dobie kryzysu.

Czytaj więcej: Colour granding (tzw. korekcja barwna), efekty specjalne - Rewolucja cyfrowa już się dokonała

Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych

O tym jak ważny jest montaż filmowy świadczy fakt, że reżyserzy, którzy chcą mieć pewność osiągnięcia zamierzonego celu, w kontrakcie rezerwują sobie prawo do decydowania o ostatecznej wersji montażowej (final cut). Gdy  producenci przemontowali na własną modlę debiut reżyserski George’a Lucasa „American Graffiti” artysta skwitował to ze smutkiem. „to tak jakby własnemu dziecku odciąć palec. Można powiedzieć: No cóż, to tylko palec. Ale ja odbieram to jako samowolny akt przemocy. I to porusza mnie do głębi.”

Czytaj więcej: Montaż obrazu - Figury stylistyczne montażu, montaż filmów niemych, dźwiękowych, cyfrowych

Montaż obrazu - Jak się tworzy przekład scenariusza na język filmu

Zmieniło się narzędzie pracy, ale nie cel, wciąż chcemy uzyskać to samo – twierdzi Zbigniew Niciński. Montażysta i realizator telewizyjny opowiada o montażu, kluczowym elemencie postprodukcji oraz różnicach między współczesnym montażem cyfrowym a tradycyjnym, na taśmie.

Czytaj więcej: Montaż obrazu - Jak się tworzy przekład scenariusza na język filmu

Montaż obrazu - Współpraca z reżyserem to jeden z najważniejszych elementów pracy

Praca w technologii cyfrowej nie oznacza, że wszystko jest łatwiejsze i trwa krócej – twierdzi Mateusz Romaszkan. Specjalista postprodukcji - montażysta, kolorysta, autor efektów specjalnych – mówi o zaletach i wadach taśmy światłoczułej i technologii cyfrowej, relacjach między reżyserem dokumentu a montażystą oraz świadomym łamaniu zasad.

Czytaj więcej: Montaż obrazu - Współpraca z reżyserem to jeden z najważniejszych elementów pracy

Montaż obrazu - Cytaty klasyków współczesnego kina

AddThis Social Bookmark Button

Czytaj więcej: Montaż obrazu - Cytaty klasyków współczesnego kina

Usługi - Produkcja i postprodukcja dla klientów zagranicznych

W Polsce wciąż nie istnieje motywacyjny system podatkowy dla zachodnich filmowców, choć współpraca z nimi to zastrzyk finansowy dla całego regionu – twierdzi Krzysztof Sołek. Prezes Film Polska Productions opowiada o współpracy z ekipami z Bollywood i podkreśla, jak ważne jest wprowadzenie ulg podatkowych dla producentów z zagranicy.

Czytaj więcej: Usługi - Produkcja i postprodukcja dla klientów zagranicznych

Usługi - Postprodukcja obrazu na rynku reklamowym

Jeżeli gdziekolwiek szuka się oszczędności, czasowych lub finansowych, to właśnie na etapie postprodukcji – mówi Helena Twarowska. Z Heleną Twarowską, kierowniczką produkcji w studiu Film Garden oraz jego prezesem Mariuszem Kordasem rozmawiamy o kondycji rynku reklamowego i filmowego, jego rozdrobnieniu oraz obniżeniu jakości oczekiwań odbiorców.

Czytaj więcej: Usługi - Postprodukcja obrazu na rynku reklamowym

Case study: 10 filmów z niezapomnianym montażem obrazu

Od oryginalnego montażu często zależy sukces i siła przekazu dzieła filmowego. Przypominamy tytuły, w których zastosowano nowatorskie i wyjątkowe rozwiązania.

Czytaj więcej: Case study: 10 filmów z niezapomnianym montażem obrazu

Case study: Gwiezdne Wojny (wersja specjalna) - obraz

Gdy w amerykańskich kinach pojawiły się „Gwiezdne Wojny” George’a Lucasa (premiera odbyła się 25 maja 1977 r. na ekranach niespełna 30 kin) nikt nie podejrzewał, że zmienią one na zawsze oblicze przemysłu filmowego na świecie. Dziś trzy filmy z serii "Gwiezdne wojny" należą do najbardziej kasowych w dziejach kina. W samym tylko USA przyniosły zawrotne wpływy: „Gwiezdne wojny” (1977) – 323 mln USD, „Imperium kontratakuje” (1980) – 223 mln USD, „Powrót Jedi” (1983) – 264 mln USD. Trylogia Lucasa miała ogromne znaczenie także dla rozwoju technik filmowych efektów specjalnych.

Czytaj więcej: Case study: Gwiezdne Wojny (wersja specjalna) - obraz

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!