Audiowizualni.pl

Serwis informacyjny polskich producentów filmów fabularnych, dokumentalnych, animowanych i programów telewizyjnych

Jesteś tutaj: Home Rynek filmowy Nowe media - nowe pokolenie

Nowe media - nowe pokolenie

Naukowo-dokumentacyjny program serwisu Audiowizualni.pl "Nowe media - nowe pokolenie" ma kilka zadań, z których najważniejszym jest zwrócenie uwagi na rolę, jaką nowe środki komunikacji odgrywają w edukacji filmowej oraz medialnej dzieci i młodzieży. Kolejnymi celami są: pokazanie oferty animacji klasycznej i komputerowej, oferty kina familijnego, metodyki nowoczesnego nauczania a także publikacja materiałów mogących się przysłużyć do analizy rynku produkcji polskich animacji czy prezentacja różnego rodzaju inicjatyw filmowych skierowanych do młodego widza.

Nowe media - Sposób, w jaki korzystamy z Internetu sprawia, że nasz umysł się spłyca

Jakub Kuś, psycholog i badacz Internetu z Wydziału Zamiejscowego Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu mówi o naszej relacji z mediami społecznościowymi, opowiada o wpływie Internetu na oceny moralne i poczuciu relatywizmu, jaki wytwarza a także porusza temat mniejszego zaangażowania w kulturę wysoką, w tym kino artystyczne.

Czytaj więcej: Nowe media - Sposób, w jaki korzystamy z Internetu sprawia, że nasz umysł się spłyca

Nowe media - W sieci nie da się znaleźć jednego sposobu na to, by pozostać bezpiecznym

Dzieci korzystające z mediów społecznościowych powinny mieć wysoko rozwinięte kompetencje społeczne, by móc się obronić przed tak zwanym cyberbullyingiem, oprzeć się presji, nie podążać za nawoływaniem do hejtu – twierdzi Karolina Giedrys-Majkut. Prezes Fundacji Generator mówi o różnych sferach działań dzieci i młodzieży w sieci oraz realizacji projektu "Filmowe lekcje wychowawcze".

Czytaj więcej: Nowe media - W sieci nie da się znaleźć jednego sposobu na to, by pozostać bezpiecznym

Nowe media - Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie

W Polsce nagminnie nie przestrzega się ogólnoeuropejskego systemu klasyfikacji gier PEGI – mówi Szymon Wójcik z programu Dziecko w Sieci Fundacji Dzieci Niczyje. Opowiada o kampaniach Fundacji, przytulaniu hejterów i braku zainteresowania rodziców właściwym doborem gier komputerowych do wieku swoich dzieci.

Czytaj więcej: Nowe media - Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie

Gry wideo - Cyfrowe gry i ich wpływ na współczesnych graczy

Trudno dziś sobie wyobrazić współczesny świat bez gier wideo. Już całe pokolenia wychowały się na nich. Wpływy ze sprzedaży gier i konsol są większe, niż ze sprzedaży biletów do kin. A branża gier wideo to na świecie najbardziej dochodowa gałąź rozrywki. Badacze wpływu mediów i nowych technologii - w tym gier wideo - wciąż nie mogą się zdecydować, czy powyższe mają bardziej negatywny, czy bardziej pozytywny wpływ na dzieci, ale najnowsze badania przedsięwzięte na tym polu zmierzają w kierunku oczyszczenia gier z zarzutu szkodliwego wpływu na psychikę młodego gracza a nawet podkreślają wiele pozytywów wynikających z korzystania z nich.

Czytaj więcej: Gry wideo - Cyfrowe gry i ich wpływ na współczesnych graczy

Film dla dzieci i młodzieży - Nasi twórcy kina dla dzieci byli zawsze traktowani trochę jak twórcy niepoważni

Zrobienie dobrego filmu dla dzieci jest tak samo trudne, o ile nie trudniejsze, niż dla widowni dorosłej – twierdzi Andrzej Jasiewicz. Przewodniczący Koła Realizatorów Filmów dla Dzieci i Młodzieży przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich analizuje produkcję kina dziecięcego w kraju i za granicą i mówi o potrzebie istnienia osobnego dystrybutora dla niego.

Czytaj więcej: Film dla dzieci i młodzieży - Nasi twórcy kina dla dzieci byli zawsze traktowani trochę jak...

Animacja - W Polsce nie można się nawet nauczyć ilustrowania książek dla dzieci

W Polsce koprodukcja to jedyny sposób na to, by tworzyć filmy konkurencyjne wobec zachodniej Europy – twierdzi Mateusz Michalak. Z producentami i współwłaścicielami Fumi Studio – Piotrem Furmankiewiczem i Mateuszem Michalakiem oraz Marią Deskur – szefową produkcji – rozmawiamy o sytuacji w branży polskiej animacji, biznesowych relacjach z TVP, braku zainteresowania twórców animacją dla dzieci oraz nowych projektach studia.

Czytaj więcej: Animacja - W Polsce nie można się nawet nauczyć ilustrowania książek dla dzieci

Animacja - Żadne państwo nie ma takiego międzynarodowego systemu dystrybucji, jak USA

Brakuje miejsc, gdzie polskie produkcje dla dzieci mogłyby być pokazywane i gdzie ich twórcy mogliby zarobić – mówi Marcin Męczkowski. Współreżyser i współscenarzysta “Jak uratować mamę” opowiada o długim procesie powstawania animowanej produkcji, braku zainteresowania dystrybutorów rozpowszechnianiem polskiego kina dla dzieci i niemożności wpłynięcia na promocję ukończonego filmu

Czytaj więcej: Animacja - Żadne państwo nie ma takiego międzynarodowego systemu dystrybucji, jak USA

Animacja 3D - Większość dobrych filmów animowanych w Europie powstaje w koprodukcjach międzynarodowych

Polskie studia zdobywają nagrody a twórcy cenieni są na świecie za swój kunszt i umiejętności – to opinia Platige Image. Ze studiem animacji 3D rozmawiamy o rozwoju animacji 3D w Polsce, pozyskiwaniu koproducentów dla projektów pełnometrażowych i nowym projekcie opartym na tekstach Ryszarda Kapuścińskiego.

Czytaj więcej: Animacja 3D - Większość dobrych filmów animowanych w Europie powstaje w koprodukcjach...

Animacja 3D - Nasz rynek jest mały, prostota nie jest jeszcze na nim wartością, bo nie ma natłoku charakterystycznego dla dużych animacyjnych festiwali

Produkcja filmu animowanego w technice 3D to proces dość skomplikowany, ale jednocześnie dający sporą kontrolę nad produktem. Wymaga współpracy większej grupy i stworzenia zespołu potrafiącego wykonać projekt na wysokim poziomie i umiejącego rozmawiać jednym językiem – mówi Sebastian Prokop, jeden z twórców i właścicieli studia postprodukcyjnego Badi Badi, które wyprodukowało „Grę”, wzbudzającą zainteresowanie zagranicą animację 3D Marcina Jańca.

Czytaj więcej: Animacja 3D - Nasz rynek jest mały, prostota nie jest jeszcze na nim wartością, bo nie ma natłoku...

Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza "Ale Kino" - Twórca dla dzieci nie spotyka się w Polsce z aprobatą, ponieważ w naszej kulturze wciąż dominuje paradygmat romantyczny

Jerzy Moszkowicz, organizator Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza “Ale Kino” w Poznaniu próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce filmy dla dzieci niemal nie powstają i opowiada, jakie jest podejście do kina dziecięcego w Europie Zachodniej.

Czytaj więcej: Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza "Ale Kino" - Twórca dla dzieci nie spotyka się w...

Festiwal Filmowy "Kino Dzieci" - Kino dla dzieci jeszcze nie jest postrzegane przez rodziców jako ważne

Są pomysły filmów dla dzieci, powstają scenariusze, twórcy aplikują o dofinansowanie do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, ale muszą się ścigać o pieniądze z produkcjami przeznaczonymi dla dorosłych widzów, na przykład poświęconymi ważnym postaciom i wydarzeniom w polskiej historii – mówi Maciej Jakubczyk. Dyrektor Festiwalu Filmowego Kino Dzieci porównuje kondycję kina dla młodych widzów w Polsce i w Europie Zachodniej, ubolewa nad brakiem zainteresowania telewizji emisjami takich produkcji oraz podsumowuje dotychczasowe sukcesy festiwalu

Czytaj więcej: Festiwal Filmowy "Kino Dzieci" - Kino dla dzieci jeszcze nie jest postrzegane przez rodziców jako...

Akademia Dzieci - Edukacja medialna w Narodowym Instytucie Audiowizualnym (NInA)

W polskiej szkole w ramach podstawy programowej nie istnieje taki przedmiot, jak edukacja medialna – mówi Anna Derwich z działu edukacji i badań w Narodowym Instytucie Audiowizualnym (NInA) opowiada o cieszącym się dużym zainteresowaniem programie Akademia Dzieci oraz potrzebie edukowania rodziców w zakresie bezpieczeństwa w sieci.

Czytaj więcej: Akademia Dzieci - Edukacja medialna w Narodowym Instytucie Audiowizualnym (NInA)

Filmoteka Szkolna - Program metodyki nauczania wiedzy o filmie w szkołach ponadpodstawowych

Osiem tysięcy szkół korzystających z Filmoteki Szkolnej zarejestrowało się na stronie internetowej a to już stanowi połowę wszystkich szkół ponadpodstawowych w Polsce – mówi Agata Sotomska z Działu Upowszechniania Kultury Filmowej i Promocji w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Koordynatorka Filmoteki Szkolnej  wspomina początki programu, przybliża metodykę nauczania o polskim kinie w szkołach i podkreśla wagę realizowania filmów przeznaczonych dla młodych widzów.

Czytaj więcej: Filmoteka Szkolna - Program metodyki nauczania wiedzy o filmie w szkołach ponadpodstawowych

Filmoteka Szkolna. Akcja! - Nauczycielom trudno jest realizować oryginalne projekty, bo polska szkoła nie jest miejscem dla autorskich pomysłów. Trzeba to zmieniać

Filmoteka Szkolna otworzyła przed nauczycielami nowe możliwości, dzięki niej poczuli się pewnie i teraz coraz częściej poszukują nowych ofert – mówi Anna Mirska-Czerwińska. Z koordynatorkami programu Filmoteka Szkolna. Akcja! – Anną Mirską-Czerwińską i Karoliną Giedrys-Majkut z Centrum Edukacji Obywatelskiej rozmawiamy o tym, jak powstawał edukacyjny projekt filmowy, zmianach w edukacji medialnej i szkolnych ograniczeniach technologicznych.

Czytaj więcej: Filmoteka Szkolna. Akcja! - Nauczycielom trudno jest realizować oryginalne projekty, bo polska...

Centrum Edukacji Filmowej - Multimedialne lekcje w kinie jako sposób nauki młodego widza

Chcemy współuczestniczyć w edukacji medialnej młodego pokolenia i pomagać nauczycielom w realizacji dotyczącej jej podstawy programowej – mówi Magdalena Kudłacz. Kierownik ds. Merytorycznych i Marketingu w Centrum Edukacji Filmowej w Wołominie przybliża ofertę edukacyjną swojej instytucji i podkreśla, jak ważne jest dostosowanie prezentowanych filmów do wieku oglądających je uczniów.

Czytaj więcej: Centrum Edukacji Filmowej - Multimedialne lekcje w kinie jako sposób nauki młodego widza

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej - Udało się nam przejść od edukacji filmowej do edukacji przez film

O edukacji przez film, szkolnych wycieczkach i prowokowaniu do dyskusji rozmawiamy z Maciejem Jakubczykiem, koordynatorem programu Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej organizowanego w kilkunastu miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu.

Czytaj więcej: Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej - Udało się nam przejść od edukacji filmowej do edukacji przez film

Film dla dzieci i młodzieży - "Klub włóczykijów" to dowód na to, że fabularne filmy kinowe dla młodego widza mogą powstawać w Polsce

Jeśli “Klub włóczykijów” się spodoba, to jest szansa, że nakręcimy drugą część – mówi Małgorzata Domin. Producent “Klubu włóczykijów” i właścicielka Domino Film opowiada o trwającym cztery lata powstawaniu filmu według powieści Edmunda Niziurskiego, problemach z zebraniem funduszy i braku wiary inwestorów w sens finansowania przez nich polskiego kina dla dzieci.

Czytaj więcej: Film dla dzieci i młodzieży - "Klub włóczykijów" to dowód na to, że fabularne filmy kinowe dla...

Film dla dzieci i młodzieży - "Magiczne drzewo" to film fantastyczny realizowany z dużym rozmachem, a w Polsce praktycznie nie ma doświadczeń w realizacji takiego kina

To, jak traktujemy dzieci jest miarą kultury, o wiele istotniejszą niż ilość muzeów czy produkowanych filmów – twierdzi Andrzej Maleszka, reżyser rodzinnego „Magicznego drzewa”. Twórca podkreśla, że w życiu trzeba dawać innym drugą szansę i uważa, że dziecięcego widza traktuje się w Polsce lekceważąco.

Czytaj więcej: Film dla dzieci i młodzieży - "Magiczne drzewo" to film fantastyczny realizowany z dużym...

 
 
 
 
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!